חייגו לייעוץ:
077-803-5216

מה זה צו שיקום כלכלי?

כאשר חייב מגיע למצב שבו הוא אינו יכול לשלם את חובותיו לנושיו, וחובותיו עולים על סך נכסיו עליו לפנות להליך שיקום כלכלי וחדלות פירעון במסגרתו יקבל "צו שיקום כלכלי" ולאחר שיעמוד בהצלחה בתנאיו, יקבל הפטר ויצא לחיים חדשים, ללא חובות.

מיד נפרט לגבי מהו "צו שיקום כלכלי" בחדלות פירעון, ונסביר מדוע רבים המצויים בהליך מחכים, מצפים ושואפים להגיע לרגע המיוחל הזה שבו הם מקבלים אותו, אך רגע לפני שנעשה זאת, נציין שתוכלו לקרוא בהרחבה על הליך חדלות פירעון, ועל האפשרויות שעומדות לרשותכם למצבי חדלות פירעון, כמפורט בהרחבה במאמר עורך דין חדלות פירעון.

אז תחילה נציין, שחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש נכנס לתוקפו בספטמבר 2019 והחליף את הליכי פשיטת רגל שקדמו לו. מדובר בחוק מודרני ששם את הדגש על שיקום כלכלי מהיר של החייבים ולא על ענישתם.

 

התנהלות כלכלית נכונה נדרשת כבר במסגרת הליך שיקום כלכלי

במסגרת ההליך בונים לחייב תכנית שיקום כלכלי בה מנסים להבין את הסיבות לקריסה הכלכלית של המשפחה וצבירת החובות. ההליך ממוקד כיום לצורך שיקום חייבים שצברו את חובותיהם בתום לב ומי שקרס כלכלית בתום לב יוכל במסגרת ההליך לעבור קורס מיוחד להתנהלות כלכלית נכונה על מנת למנוע ממנו להסתבך בעתיד במצבים דומים.

לכן מצופה מהחייב לא ליצור חובות חדשים לאורך ההליך ולהתנהל בצורה שמרנית ומחושבת, כדי להראות שהוא אכן הפנים את טעויות העבר, למד מהן והשתפר, וכעת הוא זכאי לקבל הפטר מחובות ולצאת לדרך חדשה.

כמי שמנוסים בתחום של שיקום כלכלי אנו יודעים כמה מורכבת, קשה ותובענית יכולה להיות הסתבכות בחובות לכלל המשפחה. על מנת להתמודד בצורה מיטבית בתקופה זו, שחוסר הוודאות בה גבוה מאוד, מומלץ לקבל ליוויי וגיבוי מקצועי שיאפשר לכם את הביטחון הנדרש ויסייע לכם לחזור לשגרה כלכלית תקינה, כמה שיותר מהר.

אחד השינויים המהותיים שהליך שיקום כלכלי החדש הביא עמו, להבדיל מהליך פשיטת רגל, הוא קציבה ותיחום של ההליך לזמן מוגדר. בעבר למי שהשתתף בהליכי פשיטת רגל למעשה לא היה מועד סיום מוגדר, וחייבים נותרו ללא אופק שיקומי גם לשנים ארוכות.

כיום נקבע בחוק כי מי שינהל את ההליך בהתאם להוראות הממונה ובאופן מקצועי ותקין, וישתף פעולה באופן מלא, יהיה זכאי לקבל צו שיקום כלכלי תוך שנה בלבד! כלומר כיום, עם חקיקת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, קיימת אפשרות לסיים את הליך השיקום בתוך זמן קצוב ומוגדר מראש, וככלל, המחוקק הגביל את משך ההליך לעד 4 שנים על מנת לספק לחייבים "אור בקצה המנהרה".

 

מה זה צו שיקום כלכלי
מה זה צו שיקום כלכלי

 

למי מיועד הליך שיקום כלכלי

הליך שיקום כלכלי מיועד לאדם פרטי שסך חובותיו עולים על 55,542.43 ₪ כמו גם לחברה בע"מ שסך חובותיה עולים על 83,313.65 ₪. חייב שסך חובותיו נמוכים מ- 166,627.31 ₪ (סכום מעודכן לשנת 2024) ינהל את ההליך ישירות מול רשות האכיפה והגבייה כלומר מול לשכת ההוצאה לפועל, ואילו מי שחובותיו עולים על הסכום שציינו, כלומר מעל 166,627.31 ₪, ינהל את ההליך מול בית המשפט המוסמך לכך, שהוא בית משפט השלום.

בשני המצבים יש להגיש את הבקשה לממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, נציין שהממונה הוא גורם מרכזי בהליך, ובעל השפעה רבה, והוא גוף השייך למשרד המשפטים. בהליכי פשיטת רגל שהיו חלים בעבר, הגוף שהיה אחראי על ניהול ההליכים היה הכנ"ר (כונס הנכסים הרשמי). כאמור, המצב החוקי שונה וכיום במסגרת החוק החדש הורחבו סמכויות הממונה, ויתרה מכך, השפעתו רבה שכן הוא זה שמגיש לבית המשפט את ההמלצה הסופית לצו שיקום כלכלי, ותוכלו לקרוא על כך בהרחבה מאמר הממונה על חדלות פירעון.

 

צו פתיחת הליכים – כניסה להליך שיקום כלכלי

ההליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי מתחיל עם הגשת בקשה לקבלת צו לפתיחת הליכים מאת הממונה על חדלות פירעון. יש להגיש את הבקשה בצורה מקוונת באתר הממונה, וחובה למלא את כלל הפרטים הנדרשים בשדות הייעודיים על מנת שהבקשה תטופל.

חשוב לציין שעצם הגשת הבקשה כשלעצמה אינה עוצרת את הליכי הגבייה של ההוצאה לפועל ויש להגיש בד בבד בקשה לביטול עיקולים ועיכוב הליכים זמני למשך 90 ימים, על מנת לספק לחייב הגנה משפטית עד שיינתן לו הצו לפתיחת הליכים.

לאחר שהבקשה תאושר ויינתן לחייב צו פתיחת הליכים, יעוכבו כל הליכי ההוצאה לפועל ולא ניתן יהיה לפעול נגדו מעתה ואילך. כלומר הצו פתיחת הליכים מספק לחייב הגנה משפטית מלאה ומונע למשל, את האפשרות לנהל נגדו הליכים משפטים, כמו גם מונע את האפשרות לפתוח נגדו תיקי הוצאה לפועל נוספים ועוד. להרחבה בנושא, קראו מאמר עורך דין חדלות פירעון.

 

שינוי תפיסתי רחב

החוק החדש, מעבר לקיצור משך ההליך, מבקש גם להציג את החייב באור אחר וחיובי, מאשר מה שהיה נהוג בעבר. כלומר החוק החדש מבקש למנוע את הסטיגמה שהייתה כה נפוצה כלפי פושטי רגל בהליך הישן. השינוי בא לידי ביטוי גם במונחים בהם נעשה שימוש בחוק כמו גם בשינוי מערכתי ובתנאים של הליכי שיקום כלכלי וחדלות פירעון.

החוק מאפשר שיקום כלכלי על ידי יצירת מנגנון ברור וידוע מראש בהם חובות החייב ימחקו בסיום הליכי חדלות הפירעון במסגרת מה שמכונה קבלת הפטר.

 

אפשרויות משפטיות נוספות לשיקום כלכלי – הסדר חוב או איחוד תיקים

לצד הליך שיקום כלכלי, המחוקק אפשר לחייבים לפעול במספר מסלולים נוספים לשיקום כלכלי כמו למשל באמצעות בקשה לצו תשלומים הוצאה לפועל, או במסגרת הליך איחוד תיקים, או באמצעות הסדר חוב ישירות מול הנושה.

הבחירה מבין המסלולים האפשריים לטיפול בחובות משתנה בין מקרה למקרה, כאשר כל מקרה צריך להיבחן בהתאם לנסיבותיו. אנו נציין שתשובתנו תשתנה בהתאם לבירור שנערך מול החייב כשיש הבדל מובהק ככל שקיימת לכם זכות לירושה עתידית, קרן השתלמות, יכולת החזר גבוהה וכד', ולכן אנו נמליץ לפני שתגבשו החלטה באיזו מבין האפשרויות עדיפה עבורכם, לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ומלא.

 

ליווי משפטי מלא על ידי עורך דין שיקום כלכלי

במידה ואתם תוהים אם אתם המתאימים להליך שיקום כלכלי תוכלו לפנות אלינו לייעוץ משפטי, אנו נבין את נסיבות המקרה שלכם ונסייע לכם לגבש החלטה מה הכי נכון לעשות במקרה הפרטני שלכם. אנו נוכל לייעץ לכם טרם הכניסה להליך, לבדוק את מידת התאמתכם אליו וללוות אתכם לאורך ההליך כולו, וחשוב לומר שבדיוק לשם כך נועד עורך דין שיקום כלכלי. כמו כן, אם אתם מנהלים עסק עצמאי ומעוניינים להמשיך להתנהל אתו, או מעוניינים לפתוח עסק עצמאי כעת, נוכל להסביר לכם כיצד ניתן לעשות זאת, על מנת שתוכלו לעבור הליך שיקום כלכלי אמיתי, תוך שאתם שומרים על מקור פרנסתכם ודואגים לכלכלת התא המשפחתי שלכם. לעוד הרחבה בנושא, קראו מאמר פתיחת עסק בפשיטת רגל או בחדלות פירעון.

התשובה היא כן! ולכן אנו ממליצים לקבל הסבר מפורט מעורך הדין שלכם לגבי נקודות התורפה מהן יש להישמר. למשל, אחד המקרים הנפוצים מתרחש כאשר נפתח כנגד החייב תיק הוצאה לפועל נוסף, והחייב לא דיווח על כך (זו אחת הדוגמאות, נציין שיש גם סיבות נוספות). עליכם לעדכן את עורך הדין שלכם מיד כשנודע לכם שנפתח תיק נוסף, והוא ידאג לעכב את ההליכים בתיק זה ולצרפו לתיק האיחוד.

הדבר תלוי הנסיבות המקרה הפרטני שלכם. אנו נמליץ לגבש החלטה רק לאחר שעברתם אבחון מלא המותאם אליכם, רק כך תדעו לבטח מי מבין המסלולים המשפטיים הוא הנכון ביותר עבורכם. כפי שהתייחסנו במאמרנו זה.  

על מנת להתאים להליך איחוד התיקים החייב נדרש ליכולת פירעון המאפשרת לו לשלם באופן מידי 3% לפחות מהיקף החוב בכלל תיקים התלויים כנגדו. בנוסף הוא נדרש ליכולת מבחינת הכנסה והוצאות לתשלום של 3% בכל חודש. נציין שמכאן ההליך קיבל את שמו "איחוד תיקים 3 אחוז".

כל עוד לא הוצא צו לאיחוד תיקים הליכי גביית החובות אינם מופסקים, אך רשם הוצאה לפועל רשאי מטעמים מיוחדים להורות על השהיה או הפסקה של הליכי הגבייה באופן זמני לתקופה של עד 60 ימים על פי שיקול דעתו. כדי לתת מענה מהיר ומידי לחייב, אנו נמליץ לעתור בבקשה להפסקת הליכי גבייה בד בבד עם הגשת הבקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
חקירת יכולת בהליך חדלות פירעון
מהי חקירת יכולת בהליך חדלות פירעון? מה שואלים בחקירת יכולת? ואיך כדאי להיערך אם זומנתם לאחת כזו? כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם. היכנסו וקראו >>>
מהן ההשלכות של חדלות פירעון על חיינו
ההשלכות של חדלות פירעון: מהן ההשפעות החיוביות והשליליות של הליך חדלות פירעון, ואילו הגבלות ילוו את מי שפונה להליך? כל זאת ועוד, במאמר >>>
מהו דוח ממצאי בדיקה של נאמן בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי?
מהו דו"ח ממצאי בדיקה של נאמן בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי? מה זה אומר בדיוק? מתי הדו"ח הזה נכתב? ולמה דו"ח ממצאי הבדיקה מהווה שלב קריטי וחשוב עבור כל חייב שנמצא בהליך חדלות הפירעון?
חדלות פירעון מה זה?
חדלות פירעון מה זה אומר? מהן ארבעת מטרות החוק החדש? מהם השלבים הקבועים בהליך חדלות פירעון? מהם החובות שאין עליהם הפטר? כל הפרטים במאמר שלפניכם
איך מגישים בקשה לחדלות פירעון?
במדריך זה נסביר איך מגישים בקשה לחדלות פירעון? מה קורה לאחר ההגשה? כמה זמן אורך ההליך? אילו מסמכים יש לצרף לבקשה לחדלות פירעון, ואילו עדיף שלא. והכל כמפורט במדריך המלא שלפניכם
הממונה על חדלות פירעון – מיהו ומהן סמכויותיו?
אחד מבין הגורמים המרכזיים בהליכי חדלות פירעון הוא "הממונה על הליכי חדלות פירעון". במאמר זה נסביר מהו הגוף הזה שמכונה הממונה על הליכי חדלות פירעון, מהן הסמכויות שלו, בעיקר לאור החקיקה העדכנית של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.
תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון
מהי תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון? מהו אותו שלב מורכב, שלאחריו, בדרך כלל מוכרע גורל ההליך כולו. במאמר זה נתייחס לשיטת עבודה שמסייעת ללקוחותינו לצלוח את תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון, ונסביר למה בעיקר נועדה תקופה זו בהליך?
תביעת חוב חדלות פירעון – כל המידע הדרוש
מה זה אומר בכלל תביעת חוב? מה נדרש מצד הנושה, ומה מכם בתור חייבים?
צו לפתיחת הליכים
"צו לפתיחת הליכים", עליו נפרט במאמר זה, הוא למעשה מהווה את השלב הראשון של ההליך חדלות הפירעון ומשפיע על כולו – ומכאן חשיבותו הרבה. מה זה בדיוק אומר צו לפתיחת הליכים חדלות פירעון? מה נקבע בו? מה חשוב לדעת?
הקדמת תשלומים (פירעון מוקדם) בהליך חדלות פירעון
האם ניתן לבצע פירעון מוקדם באמצע הליך חדלות פירעון, ולקצר את משך התקופה? מה זה אומר הקדמת תשלומים לפי חוק חדלות פירעון? האם זה מומלץ? ולמה כדאי להתייעץ עם עורך דין?
תקופת חדלות פירעון
מה הם הליכי חדלות פירעון? מהם השלבים העיקריים? מהי תקופת חדלות פירעון? וכן, האם אפשר לקצר את משך תקופת הליך חדלות הפירעון?
חוסר תום לב בחדלות פירעון
מומלץ למי שפונה להליך חדלות פירעון לדעת ולהכיר היטב את אשר נדרש ממנו, למן תחילת הדרך ועד לסופה. אז מה הם בדיוק שלבי ההליך? למה חשוב לנהוג בתום לב בהליך חדלות פירעון? ומה ההשלכות של חוסר תום לב בחדלות פירעון ואי – שיתוף פעולה?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ