חייגו לייעוץ:
077-803-5216

איחוד תיקים בהוצאה לפועל

משפחות רבות קורסות תחת הנטל של חובות ושואלות את עצמן כיצד לצאת מהמצב הכלכלי הקשה אליו הם נקלעו. בהתמודדות עם סחרור כלכלי חשוב מאוד לקבל ליווי של עורך דין שזה תחום התמחותו. במאמר זה נרחיב לגבי הליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל ונסביר כיצד ומול מי הוא מתנהל לאור השינויים האחרונים בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

הערה חשובה: בחירת המסלול המשפטי הנכון לפעול בו, משתנה בין מקרה ומקרה. כאשר יש חשיבות אדירה לביצוע שיחת אבחון ובירור מדוקדק של הנסיבות הספציפיות שלכם, כדי לבחור את דרך הטיפול המיטבית ביותר. להרחבה לגבי דרכי הטיפול שעומדים לרשותכם, קראו מאמר עורך דין הוצאה לפועל.

נדגיש, בשיחת האבחון עורך הדין צריך לבדוק את כלל הפרטים ולשאול את מלוא השאלות הרלוונטיות וזאת כדי למנוע מצב מורכב שבו תסבכו חלילה את עצמכם, את המעסיק שלכם או את קרובי המשפחה שלכם.

למשל, יש לבדוק אם קיימת לכם זכות לירושה עתידית או אם הירושה חולקה זה מכבר, יש לבדוק מתי היא חולקה, או למשל יש לבדוק אם יש לכם קרן השתלמות מעוקלת או פיצויים ממקום עבודה קודם, יכולת החזר גבוהה וכד', כל אלו ועוד חייבים להיבדק לפני הגשת המסמכים!

 

מה זה איחוד תיקים בהוצאה לפועל?

הגשת בקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל הינו פתרון המוצע לחייבים אשר מתנהלים כנגדם מספר תיקים בהוצאה לפועל, ומטרתה לאפשר הסדרה מרוכזת של כלל החובות בהוצאה לפועל, תחת צו תשלומים אחד, לכלל הנושים, ובכך להקל על החייב את הלחץ הנפרד מכל נושה.

איחוד תיקים בהוצאה לפועל
איחוד תיקים בהוצאה לפועל

 

איחוד תיקים מהווה פתרון מצוין במקרים מסוימים, ובמקרים אחרים לצערנו לא נותן מענה ראוי, ואף נאמר – לא אפשרי ליישום בפועל. הסיבה לכך נעוצה בהגבלה שקבע החוק על משך תקופת התשלומים המתאפשרת במסגרת פריסת צו תשלומים באיחוד תיקים בהוצאה לפועל.

כיום, לחובות של עד 100,000 ₪ ניתן לקבל פריסה של עד 36 תשלומים חודשיים, ולחובות של מעל 100,000 ₪ ניתן לקבל פריסה של 48 תשלומים חודשיים. באמרת אגב נציין שזו הסיבה שהליך זה קיבל את הכינוי "איחוד תיקים 3 אחוז".

מהו משך הזמן לפריסת תשלום בהליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל?
שנתיים לחוב של פחות מ-20,000 ₪
עד 3 שנים לחוב של 20,000 ₪ ועד 100,000 ₪
עד 4 שנים לחוב הגדול מ-100,000 ₪

 

עדכון פברואר 2023!: "איחוד תיקים חוק חדש"

אז מה זה איחוד תיקים לפי תיקון 68 לחוק הנקרא גם "איחוד תיקים חוק חדש"? במסגרת חוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש – תיקון מס' 68 והוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשפ"ג-2023 אשר חוקק ביום 9.2.2023 הקנה המחוקק לרשמי ההוצאה לפועל סמכות לפרוס את החוב לתקופה של עוד 3 שנים נוספות, כלומר:

  1. 6 שנים – לסכום שאינו עולה על 100,000 ₪ (סה"כ 72 חודשים)
  2. 7 שנים – לסכום החוב העולה על 100,000 ₪ (סה"כ 84 חודשים)

 

חוק ההוצאה לפועל קבע הגבלה של הפריסה, הן כאשר מדובר בחוב לתיק יחיד בהוצאה לפועל, והן כאשר מדובר על חוב כולל שהצטבר במסגרת מספר תיקי הוצאה לפועל, ומשכך נדרש לבצע איחוד תיקים על מנת שיקבע צו תשלומים אחד, לכלל התיקים. מכאן קיבל ההליך את שמו "איחוד תיקים בהוצאה לפועל".

 

מה קורה אם איני יכול לעמוד בצו התשלומים במסגרת איחוד תיקים?

כאשר החייב מזהה מראש, עוד לפני שהגיש את הבקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל, שצו התשלומים העתידי שצפוי להיקבע לו יהיה גבוה (מדובר בדרך כלל במקרים שבהם החובות גבוהים, או שיכולת ההחזר נמוכה) כלומר במקרה שבו הוא אינו מסוגל לעמוד בתשלומי פריסת החוב במסגרת הזמן שנקבע בחוק ההוצאה לפועל, ניתן לבקש מהרשם עיכוב הליכים זמני לצורך פנייה להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

כמו כן נציין שגם רשם ההוצאה לפועל עשוי להמליץ לחייב שחובותיו גבוהים לפנות להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, במידה והוא יסבור שבאמצעות הליך זה יקבל החייב מענה אמיתי לשיקומו הכלכלי.

נציין בנוסף, עבור אותם חייבים שבוטל הליך איחוד התיקים שהיו בו, וגם עבור אלו שטרם בוטל להם איחוד התיקים, אך הם מבינים שזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה בפועל היות והם לא מצליחים לעמוד בצו התשלומים הגבוה שנקבע להם – אם זה המצב שבו אתם נמצאים כעת, ייתכן שהליך איחוד התיקים לא היה מתאים עבורכם מלכתחילה, או ייתכן שהמסמכים שהוגשו בזמנו, הוגשו בצורה שגויה, ובכל מקרה אם זה המצב שלכם כעת, עדיף להגיב אליו מהר וכמו שצריך – ולא להישאר חשופים למול הנושים שלכם, ללא שום הגנה משפטית. להרחבה בנושא, תוכלו לקרוא מאמר ביטול איחוד תיקים בהוצאה לפועל – יתרון או חיסרון?.

 

משא ומתן מקדים עם הנושים

טרם פנייה להליך חדלות פירעון מומלץ להתייעץ עם עורך דין חדלות פירעון המתמחה בתחום ובמקרים רבים הוא יכול לסייע לחייב לגבש הסדר חוב חדש ישירות מול הנושים על מנת להימנע מכניסה להליך חדלות פירעון על כל המשמעויות הנלוות לכך, הן לחייב והן לנושים.

חשוב להבין שקיים אינטרס מובהק לנושים להגיע להסדר חובות מוסכם עם החייב, אפילו תוך הסכמה למחיקה משמעותית של היקף החובות. הסכמה זו נובעת מכך שהם מודעים לעובדה שהם עלולים להפסיד בהליך חדלות הפירעון את מירב חובם כאשר צו התשלומים שיינתן לחייב יהיה בהתאם להכנסתו ולצרכיו ובמקרי רבים משמעות הדבר שמרבית החוב אליהם יימחק גם כך.

כמו כן, ישנו היבט נוסף, כי ככל והחייב יפנה להליך חדלות פירעון, הנושים יקבלו את ה"נתח" שלהם מהכספים שהחייב יעביר רק לאחר שהחייב יקבל הפטר חלוט (לעיתים המדובר על שנים).

 

"איחוד תיקים" בהליך חדלות פירעון

במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי גם מתבצע מעין "איחוד תיקים" בדומה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל. כלומר הכוונה היא שגם בהליך זה משלם החייב צו תשלומים אחד, עבור כלל חובותיו.

צו התשלומים נקבע בהתאם ליכולתו הכלכלית, ובסיום ההליך החייב מקבל הפטר משארית חובותיו, כלומר מחיקת סופית שלהם. נציין שהליך חדלות פירעון בחוק החדש התקצר משמעותית וניתן כיום לקבל צו שיקום כלכלי לאחר שנה אחת בלבד!

 

סיבות לאי קבלה / דחייה של בקשת איחוד תיקים בהוצאה לפועל

מומלץ להסתייע בעורך דין חובות המתמחה בתחום כדי למנוע את דחיית בקשתכם לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל, אך לא רק זה אלא בעיקר כדי שישמור שאינכם "חושפים" עובדות ומסמכים שעלולים לסבך אתכם.

נציין שהסיבות הטכניות לדחיית בקשה לאיחוד תיקים הן בעיקר מסירה חלקית של הפרטים, כמו גם מסירה של פרטים כוזבים, או אי-עדכון על פתיחה של תיק, חוב נוסף, בהוצאה לפועל, כל אלו עשויים להוביל לכך שרשם ההוצאה לפועל לא יאשר לחייב את בקשת האיחוד תיקים שהוגשה בהוצאה לפועל.

גם הגשת בקשה לאיחוד תיקים בצורה "עקומה" יכולה להוביל לדחייתה. למשל, ביצוע של הוצאות כספיות שאינן הכרחיות ומופרזות עלולות לפגוע באישור של ההוצאה לפועל לבקשת איחוד התיקים, כאשר ההבנה היא שמי שמעוניין בהליך זה נדרש להתנהלות זהירה ואחראית בכספו שתראה שהוא מחויב להליך ויש היתכנות ממשית ואמיתית מצדו לקיים את צו התשלומים שיקבע לו.

 

אילו חובות לא ניתן להכליל בבקשת איחוד תיקים בהוצאה לפועל?

  • תיק בגין חוב מזונות
  • תיק מימוש משכון – לרבות משכון רכב ומשכנתא
  • תיק שנועד לצורך ביצוע פסק דין לפינוי מושכר או השבת מטלטלין
  • תיק לפי פקודת המיסים גבייה (לרבות חוב למע"מ, מס הכנסה וכד')
  • תיק בגין שטרות או תביעה על סכום קצוב שהוגשה בו התנגדות על ידי החייב

 

הסבר:  לגבי הנקודה האחרונה שצוינה לעיל, בעניין הגשת התנגדות, מדובר על תיק שהחייב למעשה כופר בחוב עצמו, ולכן הגיש התנגדות על חוב זה. לכן, תיק זה לא יאוחד עם יתר התיקים עד שבית המשפט יכריע בהתנגדות שהגיש החייב, אך יינתן לו עיכוב הליכים בתיק על מנת שהנושה לא יוכל לפעול כנגדו עד קבלת ההכרעה.

 

באיזו לשכה מבוצע איחוד התיקים ואילו מסמכים יש לצרף?

בקשה זו יש להגיש בלשכה שבה נפתחו מרבית התיקים, ויש לצרף לבקשה לאיחוד תיקים כתב ויתור על סודיות ותצהיר.

תנאים לדיון באיחוד התיקים בהוצאה לפועל
תנאי ראשון צירוף כתב ויתור ותצהיר כלכלי
תנאי שני ביצוע של תשלום ראשון בסך 3% מכלל החובות
תנאי שלישי תשלום חודשי נמשך של 3% מעת הגשת הבקשה
משך הזמן לפריסת תשלום לאחר איחוד תיקים
שנתיים לחוב של פחות מ-20,000 ₪
עד 3 שנים לחוב של 20,000 ₪ ועד 100,000 ₪
עד 4 שנים לחוב הגדול מ-100,000 ₪

 

כאמור, יצא עדכון בפברואר 2023!: "איחוד תיקים חוק חדש"

במסגרת חוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש – תיקון מס' 68 והוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשפ"ג-2023 אשר חוקק ביום 9.2.2023 הקנה המחוקק לרשמי ההוצאה לפועל סמכות לפרוס את החוב לתקופה של עוד 3 שנים נוספות, כלומר:

  1. 6 שנים – לסכום שאינו עולה על 100,000 ₪ (סה"כ 72 חודשים)
  2. 7 שנים – לסכום החוב העולה על 100,000 ₪ (סה"כ 84 חודשים)

 

ליווי משפטי לדרך כלכלית חדשה

תקופה זו ודאי לא פשוטה עבורכם ובמידה ואתם זקוקים לליוויי משפטי מקצועי למשרד עו"ד אורי גילת יש את כל הידע והכלים לסייע לכם בעת הזו. העבר מלמד שסיוע משפטי יכול להקל ולאפשר לכם לצלוח את תקופה מורכבת זו עם נזק מינימלי ובזמן קצר. אנחנו מזמינים אתכם לעיין במאמרים נוספים כאן באתר ולקבל מידע לגבי ההליכים השונים הרלוונטיים ליחידים ולמשפחות במצבכם.

התשובה היא כן! ולכן אנו ממליצים לקבל הסבר מפורט מעורך הדין שלכם לגבי נקודות התורפה מהן יש להישמר. למשל, אחד המקרים הנפוצים מתרחש כאשר נפתח כנגד החייב תיק הוצאה לפועל נוסף, והחייב לא דיווח על כך (זו אחת הדוגמאות, נציין שיש גם סיבות נוספות). עליכם לעדכן את עורך הדין שלכם מיד כשנודע לכם שנפתח תיק נוסף, והוא ידאג לעכב את ההליכים בתיק זה ולצרפו לתיק האיחוד.

הדבר תלוי הנסיבות המקרה הפרטני שלכם. אנו נמליץ לגבש החלטה רק לאחר שעברתם אבחון מלא המותאם אליכם, רק כך תדעו לבטח מי מבין המסלולים המשפטיים הוא הנכון ביותר עבורכם. כפי שהתייחסנו במאמרנו זה.  

על מנת להתאים להליך איחוד התיקים החייב נדרש ליכולת פירעון המאפשרת לו לשלם באופן מידי 3% לפחות מהיקף החוב בכלל תיקים התלויים כנגדו. בנוסף הוא נדרש ליכולת מבחינת הכנסה והוצאות לתשלום של 3% בכל חודש. נציין שמכאן ההליך קיבל את שמו "איחוד תיקים 3 אחוז".

כל עוד לא הוצא צו לאיחוד תיקים הליכי גביית החובות אינם מופסקים, אך רשם הוצאה לפועל רשאי מטעמים מיוחדים להורות על השהיה או הפסקה של הליכי הגבייה באופן זמני לתקופה של עד 60 ימים על פי שיקול דעתו. כדי לתת מענה מהיר ומידי לחייב, אנו נמליץ לעתור בבקשה להפסקת הליכי גבייה בד בבד עם הגשת הבקשה לאיחוד תיקים בהוצאה לפועל.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
פתיחת חשבון בבנק הדואר ללקוח מוגבל
מהן הזכויות שקבע החוק ומהן ההגבלות, מהי הוראה 422 של המפקח על הבנקים, כל המידע הדרוש במדריך שלפניכם >>>
עיקול חשבון בנק ללא התראה
עיקול חשבון בנק ללא התראה – איך דואגים לטיפול מהיר ויעיל בבעיה?
עורך דין חובות
מה זה עורך דין חובות? ואיך הוא יכול לסייע לכם לטפל בחובות הכספיים שלכם? בנוסף, הסברנו כיצד החוק בא לעזור לחייבים לסגור את התיקים בהוצאה לפועל, למחוק חובות ועוד.
איך בודקים עיקול על חשבון בנק?
איך בודקים עיקול על חשבון בנק? כל מה שחשוב לדעת אם חשבון הבנק שלך מעוקל על ידי ההוצאה לפועל
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק?
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק? המטרה: ביטול עיקול חשבון בנק במהירות האפשרית בקלות ובמינימום נזקים
רשימת תיקים לחייב – עו"ד אורי גילת מסביר מהן האפשרויות של חייבים
אז מה באמת אתם יכולים לעשות? מהי האפשרות המומלצת ביותר? ומהי רשימת תיקים לחייב בכלל? כל הפרטים, עם הסבריו המלומדים של עורך דין אורי גילת, במאמר שלפניכם.
בדיקת עיכוב יציאה מהארץ – איך מתבצעת ומה עושים שהוטל צו עיכוב יציאה?
במאמר זה נפרט מהן הדרכים באמצעותן תוכלו לבצע בדיקת עיכוב יציאה מהארץ לפי תעודת זהות או במענה הטלפוני, ונסביר מהם התנאים שמאפשרים ביטול עיכוב יציאה מהארץ באופן מידי, ואילו עוד אפשרויות עומדות לרשותכם?
ביטול עיקול משכורת
עיקול משכורת הוא אחד מאמצעי הגבייה האפקטיביים ביותר שעומדים לרשות הנושים במערכת ההוצאה לפועל, והם משתמשים בהם לרוב בצורה דורסנית לשם גביית חובות כאשר אין לחייב נכסים או רכוש לעקל. במאמר זה נרחיב על הנסיבות שבהן מוטל עיקול על משכורתו של חייב, תוך התייחסות להגנות הקיימות בחוק הגנת השכר שחובה עליכם לדעת!, ונסביר כיצד ניתן לבצע ביטול עיקול משכורת בהוצאה לפועל, ומדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום.
הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש
מה זה אומר "הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש"? מה כולל ההליך וממה צריך להימנע? למה צריך עורך דין במקרה כזה? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר עבורנו?
ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל
מה קורה כאשר אנחנו מתנגדים להחלטה של רשם ההוצאה לפועל? כיצד מתנהל הליך ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל? מה כדאי לדעת? ומה הסיבה המרכזית לפנות לעורך דין הוצאה לפועל במקרים אלו?
עורך דין עיקולים – המטרה לסגור את תיקי החובות במינימום סיכונים ונזקים
עורך דיו עיקולים: איך עורך דין שהמייצג חייבים מבטל עיקול חשבון בנק ועיקול משכורת בהוצאה לפעול? מהן הדרכים המומלצות לבטל עיקולים? מומלץ לקריאה
עורך דין הוצאה לפועל חינם – פתחו נגדך תיקים בהוצל"פ? יש דרכים להתמודד ולחזור לשליטה כלכלית
מה זה עורך דין הוצאה לפועל חינם? סיוע משפטי עבור מי שפתחו נגדו תיקים הוצאה לפועל, ואילו דרכים יש כדי להתמודד עם החובות ולחזור לשליטה כלכלית?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ