חייגו לייעוץ:
077-803-5216

מחיקת חובות בהוצאה לפועל

כמעט כולנו, כשנשמע את המושג "הוצאה לפועל", ובטח כשמדברים על "מחיקת חובות בהוצאה לפועל", האסוציאציות הראשוניות שיעלו לנו, לא תהיינה טובות כל כך. אכן, בדרך כלל, אלו שמגיעים להתעסקות עם ההוצאה לפועל, לא רצו להגיע לשם. אם זה כניסה לחובות בעקבות אירוע רפואי פתאומי, ואם קושי כלכלי בשל פיטורין או השקעה לא נכונה.

בסוף, מדובר במשבר שיכול להשפיע על המשפחה כולה, בכל התחומים. מה זה אומר מחיקת חובות בהוצאה לפועל? איך מתמודדים עם זה? ממה במיוחד צריך להיזהר? (ראו במאמר מסירת גרסה עובדתית) למה צריך בכלל עורך דין? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

מה זה אומר "מחיקת חובות" בהוצאה לפועל?

מחיקת חובות בהוצאה לפועל הינו הליך משפטי שמוגדר במפורש בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח – 2018. כמפורט בהרחבה במאמר, ההליך מתנהל במסגרת לשכת ההוצאה לפעול, וכפי שניתן להבין משמו, אלו שיפנו אליו יקבלו בסיומו "מחיקה" מלאה וגורפת של כלל החובות שלהם, כמו גם יסגרו תיקי ההוצאה לפועל שנפתחו כנגדם, יוסרו ההגבלות, וגם תוסר הגבלת עיכוב היציאה מהארץ.

"מחיקת חובות בהוצאה לפועל" או "מחיקת חובות" זה מושג בשפת העם, והכוונה היא לקבלת "צו הפטר" שניתן לרוב במסגרת הליך הסדר חובות (קולקטיבי) או בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מיותר לציין שחובות לא יכולים פתאום "להימחק", ולכן נדרש המחוקק לקבוע הליך משפטי מובנה שיאפשר לאלו שנמצאים בחובות פתרון משפטי, פרקטי ויעיל שבסופו יוכלו לקבל – "הפטר חובות".

יש לציין שהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הם ההליכים שהחליפו את הליכי פשיטת הרגל הנודעים. הליך פשיטת הרגל כולו היה מאוד מסורבל ובירוקרטי, והחוק החדש שינה את ההליך לפשוט יותר, וחיובי יותר, עבור החייבים, וגם עבור הנושים.

 

רגע, אז מה זה מחיקת חובות בהוצאה לפועל? צו הפטר?

בגדול, התשובה היא כן. כשמדברים על מחיקת חובות בהוצאה לפועל, או על מחיקת חוב בהוצאה לפועל, הכוונה לשלב האחרון שבו ניתן צו הפטר. הצו בעצם פוטר את אותו חייב מכלל החובות שעומדים כנגדו, ובכך גם נסגרים כלל התיקים שלו. מי נותן את הצו? לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח – 2018, רשם ההוצאה לפועל הוא זה שנותן את הצו.

מה שכן, חשוב לדעת שהחייב לא נפטר מכל החובות שלו, וישנם חובות, כמו למשל חוב מזונות, כפי שנפרט בהמשך, שהמחוקק בחר לתת להם "מעמד על", וצו ההפטר לא יחול עליהם.

מחיקת חובות בהוצאה לפועל
מחיקת חובות בהוצאה לפועל

 

על איזה סכום חובות מדובר בהליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל?

מדובר, נכון לשנת 2024 על היקף חובות של עד 166,627.31 ₪. אם מדובר בחובות שהיקפם גדול יותר, ההליך יתנהל בבית משפט השלום, ולא כפי שנאמר פה בלשכת ההוצאה לפועל. תוכלו לקרוא על כך בהרחבה, במאמר עורך דין חדלות פירעון.

 

מחיקת חובות הוצאה לפועל – מה מטרת החוק?

למה בכלל שרשמי ההוצאה לפועל יתנו צו הפטר ויאפשרו מחיקת חובות בהוצאה לפועל? בדיוק לשם כך נועד סעיף 1 בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שפירט את ארבעת המטרות שלהלן:

מטרה הסבר
קיצור הבירוקרטיה בעבר לפני כניסת החוק החדש לתוקף, וכמו כל הליך במדינת ישראל, הליך של פשיטת רגל ומחיקת חובות בהוצאה לפועל היה מאוד מסובך. המון מסמכים, וצורך ביותר מדי התעסקות. ההליכים כיום, וביניהם גם מחיקת חובות בהוצאה לפועל, קלים ופשוטים לאין ערוך.
שיקום מטרתו העיקרית של חוק מחיקת החובות בהוצאה לפועל, היא לאפשר לחייב לשוב למעגל העבודה בהקדם האפשרי וללא חובות, ובכך לאפשר את שיקומו ושיקום התא המשפחתי שלו. חזרתו לעבודה, תשלום מיסים על ידו, הם אלה שיתרמו לכלכלה יותר שהותרתו תחת חובות כספיים ללא אופק שיקומי אמיתי.
הגנה לחייב ופריסת החוב למניעת הפגיעה בנושים החוק נותן מספר הגנות, ביניהן, עיכוב הליכים מלא, ביטול עיקול חשבון בנק וביטול עיקול משכורות. המטרה היא לאפשר לחייב להתפרנס, וזאת כדי שיוכל לשלם את החובות, והנושים יפגעו במידה פחותה יותר.
הגברת הוודאות החוק החדש יצר הסדרים ברורים ויציבים, כך שכל ההתנהלות מול ספקים שונים, מול מלווים כמו בנקים וחבורת אשראי, הרבה יותר ברורה. כשהכל ברור, ויש גבולות, היציבות גבוהה יותר. הדבר מתבטא גם בקביעת מסגרת ברורה עבור החייב, שיודע שלאחר שנה אחת בלבד הוא יקבל "צו שיקום כלכלי" – מדובר על שינוי מבורך מאוד שקבע המחוקק בחוק החדש.

 

שלבי הליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל

אז איך בדיוק נמחקים החובות? ובעצם מה הדרך לקבל את צו ההפטר? מיד נפרט את כל ההליך. כמובן שחשוב להתייעץ לפני כן עם עורך דין שמבין בתחום, וגם על כך נפרט בהמשך.

  1. הגשת בקשה להליך חדלות פירעון – לפני כל דבר, תצטרכו להגיש לממונה על חדלות פירעון בקשה להתחיל את ההליך. ההמלצה היא להגיש את הבקשה לאחר התייעצות עם עורך דין. הסיבה העיקרית לכך היא כי כבר מעכשיו אתם בעצם מספרים את הסיפור העובדתי, מנקודת מבטכם, וכמובן מגבים זאת במסמכים שרלוונטיים לאותו הסיפור.
    הדרך הכי טובה להגעה למחיקת חובות בהוצאה לפועל היא לאחר שעורך דין בחן את מצבכם הפיננסי, בדק את גובה החובות, הסביר על האופציות שעומדות בפניכם, ובנה עבורכם את האסטרטגיה המתאימה ביותר. מדובר בשלב החשוב ביותר בכל ההליך, למעשה זהו השלב שבו אתם מוסרים לראשונה את הגרסה העובדתית שלכם, ומכאן חשוב מאוד שהסיפור שלכם יהיה מובן, ברור, מסודר וקוהרנטי. בעיקר שימו לב והקפידו שלא תהיינה סתירות בגרסה העובדתית, למול המסמכים המצורפים, ולכן חשוב לעבור בצורה קפדנית, וליתן לשלב זה את תשומת הלב הראויה. העבר מלמד שמדובר בשלב חשוב ביותר, אולי אף החשוב בהליך.
    *פנייה לעיכוב הליכים – בד בבד עם הגשת הבקשה, מומלץ לפנות ללשכת ההוצאה לפועל בבקשה לעיכוב הליכים, לפי סעיף 77א לחוק הוצאה לפועל.
    מה שאתם בעצם מבקשים זה בקשה דחופה לעיכוב הליכים זמני, וזאת למשך תקופה של 90 יום. יחד עם הבקשה הזאת, עליכם לבקש, בנפרד, מרשם ההוצאה לפועל שיבטל את עיקול המשכורת שלכם ואת עיקול חשבון הבנק. כלל ההליכים הללו קריטיים כדי שתוכלו להגיע למחיקת החוב, באופן נוח ויעיל ככל הניתן.
  2. המתנה לקבלת הצו לפתיחת הליכים – כדאי לציין שההמתנה יכולה להימשך בין 30 ל- 60 יום. ומיד כשיסתיים הטיפול, בעצם תקבלו צו פתיחת הליכים, יחד עם צו תשלומים חודשי, שיהיה כנראה מותאם עבורכם, עם כלל הפרמטרים הרלוונטיים, החל ממצב פיננסי, הרכב משפחתי, ויכולת החזר.
    עם מת הצו לפתיחת הליכים ומכוחו מתמנה "הנאמן" שתפקידו ללוות את הליך חדלות הפירעון ולפקח על ההתנהלות הכלכלית שלכם. אתם מגישים לו דוחות כלכליים כל חודשיים, והוא בודק שאכן אתם מתנהלים בצורה תקינה. הוא זה שימליץ אחר כך, כעבור שנה של בחינה, לרשם ההוצאה לפועל, האם עמדתם בתנאים שנדרשים מכם למחויבות לשיקום כלכלי.
  3. מתן הצו – בשלב זה תקבלו "צו שיקום כלכלי", כמובן לאחר המלצות הנאמן. בעצם תקבלו פריסת תשלומים חדשה, על פי ההערכות של הנאמן, ויכולת ההחזר שלכם. בצו יהיה גם התשלום היחסי שעליכם לשלם לצורך קבלת ההפטר ומחיקת חובות בהוצאה לפועל.

 

מה תפקידו של עורך הדין מחיקת חובות?

במקרה של מחיקת חובות, ובכלל בהליך חדלות פירעון, עיקר תפקידו של עורך הדין מחיקת חובות הוא משא ומתן מול הנושים, ואם מדובר במחיקת חובות בהוצאה לפועל, אז לצד האמור, העבודה של עורך הדין תתבצע בנוסף גם מול רשם ההוצאה לפועל. לפני הכל, עורך הדין יבחן האם החייב בכלל עומד בתנאים להגשת הבקשה לתחילת הליך חדלות פירעון שכולל צו הפטר ומחיקת חובות על ידי כך.

לצד האמור, ולא פחות חשוב, על עורך הדין לערוך לחייב בדיקות מקיפות ולבחון אם יש לו זכויות בירושה, פיצויים שנתפסו ממקום עבודה קודם או זכות דומה אחרת, וכל זאת לפני הגשת המסמכים. אין להקל ראש בשלב זה, ועליכם לדעת שפנייה מהירה להליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל, בצורה לא מושכלת ונכונה, למשל ללא בדיקת זכויות עתידיות, כספיות וביטוחיות, עלולה לגרום נזקים לאנשים נוספים הסובבים או הקשורים לאותו חייב.

עורך הדין יבדוק מול החייב את הפרטים, ובהתאם לכך יוחלט אילו מסמכים נדרש להגיש יחד עם הבקשה. בסוף, הליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל מתאים לחובות של מקסימום 166,627.31 ₪. במקרה שסך החובות שלכם יהיה גדול יותר, תצטרכו לנהל הליך עם מאפיינים שונים במעט, גם במסגרת אותו חוק. מומלץ לכם להסתייע בעורך דין מחיקת חובות בהוצאה לפועל, שבקיא בתחום, על מנת להגדיל את הסיכויים שהבקשה שלכם תתקבל.

 

איך בוחרים עורך דין מחיקת חובות?

הדרך הטובה ביותר היא לקבל המלצות משכנים, חברים, או קרובי משפחה. בסוף, אתם מחפשים עורך דין מקצועי, אמין, ועם ניסיון בתחום ייצוג חייבים. וכמובן, שיהיה לכם ולו שפה משותפת, כך שידאג לכם ולאינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר.

לסיכום, כשאתם מגישים בקשה למחיקת חובות בהוצאה לפועל, ובעצם בקשת הפטר בהוצאה לפועל, שימו לב שעליכם לפרט גם את החובות שעדיין לא הגיעו לטיפול ההוצאה לפועל, כלומר, את כל החובות שלכם. אם זה הלוואות מול הבנקים, בהן אתם עדיין עומדים, ואם זה מחויבויות שיש לכם בכרטיס האשראי, לגבי ארנונה, חשמל, ומים. צו ההפטר יחול לגבי כלל החובות, במטרה לישר קו. גם חובות שלא נפתח תיק עבורם בהוצאה לפועל.

התשובה היא כן. מטרתו של הליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל, היא ליישר קו – ולצאת לדרך חדשה. לכן מומלץ לפרט על כלל החובות שלכם כולם, גם אלו שעדיין לא נפתח בגינם תיק בהוצאה לפועל. גם הלוואות משולמות בבנקים, חיובים עתידיים בכרטיס האשראי וכד' – הכל!

התשובה היא לא. המחוקק הגדיר בסעיף 175 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי אילו חובות הם "במעמד על", ובשל כך הם יוחרגו מצו ההפטר והצו ההפטר לא יחול עליהם, ואלו הם:  

  1. תשלום עונשי (כמו קנס)
  2. חוב שנוצר בדרך מרמה או הנובע מעבירת גניבה או מעבירת מין או אלימות חמודה כהגדרתה בחוק זכויות לנפגעי עבירה, התשס"א – 2001
  3. חוב מזונות שהחבות בו היא לפי פסק דין

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
מחיקת חובות לבנקים
מהן שתי האפשרויות העיקריות בהליך מחיקת חובות לבנקים? מדוע החוק בישראל מאפשר זאת? וכיצד אוכל למחוק את חובותיי? על כל אלה ועוד במדריך שלפניכם.
מחיקת חובות למעוטי יכולת
במאמר זה נסביר מה כולל הליך מחיקת חובות למעוטי יכולת? מה ההבדל המשמעותי מבחינת המחוקק לחובות בהיקף העולה על 166,627.31 ₪ לבין חובות שהם עד 166,627.31 ₪?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ