חייגו לייעוץ:
077-803-5216

צו לפתיחת הליכים

לא מעט אנשים מרגישים לחץ ומועקה כשהם שומעים את צמד המילים "חדלות פירעון", אך לעיתים מסתבר שזו תהיה הדרך הבטוחה והיעילה ביותר לסיים עם היקף החובות הקיים, ולצאת לדרך חדשה. הליך חדלות הפירעון כולל בתוכו שלבים ברורים, יש לו התחלה, אמצא וסוף, כשהצו שנקרא "צו לפתיחת הליכים", עליו נפרט במאמר זה, הוא למעשה מהווה את השלב הראשון של ההליך חדלות הפירעון ומשפיע על כולו – ומכאן חשיבותו הרבה. מה זה בדיוק אומר צו לפתיחת הליכים חדלות פירעון? מה נקבע בו? מה חשוב לדעת? ולמה כדאי להתייעץ עם עורך דין לפני שמגישים את הבקשה לצו לפתיחת הליכים? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

כמה מילים על חדלות פירעון

אם שאלתם את עצמכם, עוד לפני שמדברים על צו לפתיחת הליכים ליחיד בהוצאה לפועל או בהליך חדלות פירעון, עליו כמובן נפרט בהמשך – מה זה בדיוק חדלות פירעון? אז כמה מילים לגבי ההליך. מדובר בהליך המיועד לאנשים שסך ההכנסות שלהם קטן מסך ההוצאות, או שסך התחייבויותיהם גדול, והם לא מצליחים להתמודד לבד עם היקף החובות שנצבר להם. הליך זה החליף את "פשיטת רגל" שבוטלה, ובמקומה חוקק חוק חדש, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח – 2018. מלבד החלפת הטרמינולוגיה, מפשיטת רגל לחדלות פירעון, צריך לומר שהתרחש גם שינוי מהותי, כאשר הרציונל של החוק השתנה, והדגש הוא, בעיקר, על שיקום החייב, והחזרתו למעגל החיים התקין, ללא חובות, במהירות האפשרית.

 

מה הם שלבי ההליך? (סקירה מהירה)

מיד כשנפתח ההליך, לאחר הגשת בקשת החייב, עליה נפרט בהמשך, ועם קבלת צו פתיחת הליכים, מוקפאים כלל ההליכים המשפטיים הקיימים נגד החייב, ולא ניתן לנהל נגדו הליכים חדשים (עיכוב הליכים מלא). הצו לפתיחת הליכים ניתן על ידי הממונה על הליכי חדלות פירעון, והוא גם זה שקובע את מה יהיה צו התשלומים החודשי של החייב, וקובע גם את זהות הנאמן שיתמנה בהליך.

הנאמן כאמור, בוחן את כלל נכסיו של החייב. במקביל, הנושים אמורים להגיש תביעות חוב, נושה שלא יגיש תביעת חוב, יאבד את זכותו, ולא יהיה זכאי לקבל כספים, והחייב יהיה פטור גם מחוב זה. לאחר תשעה חודשים, מגיש הנאמן את המלצתו לקביעת תוכנית פירעון לחייב, וזאת במסגרת מסמך שנקרא "דו"ח ממצאי בדיקה".

הכול מתנקז לדיון שמתקיים לאחר שנה, שם יקבל החייב צו לשיקום כלכלי, מאין תוכנית תשלומים, שבסופה הוא יקבל הפטר מחובותיו. הנאמן, הוא זה שידווח שהחייב אכן קיים את התנאים שנקבעו בצו לשיקום כלכלי, ועם דיווחו, יינתן לחייב צו הפטר חלוט – צו הפוטר אותו מכלל חובותיו (למעט חובות שאינם ברי הפטר בהליך חדלות פירעון).

צו לפתיחת הליכים2
צו לפתיחת הליכים

 

איך מגישים בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון?

כדי להגיש את הבקשה, שבעצם מבקשת לפתוח בהליכי חדלות פירעון בהוצאה לפועל או אצל הממונה, יש תחילה למלא טופס מקוון באינטרנט באתר הממונה על הליכי חדלות פירעון, או באתר האינטרנט של רשות האכיפה והגבייה. אופציה נוספת כוללת הגעה פיזית לממונה על הליכי חדלות פירעון, ולהגיש את המסמכים באופן ידני.

זו העת להזכיר שמדובר בשלב קריטי, הבקשה והמסמכים המצורפים אליה, מספרים את "הסיפור העובדתי" של המקרה שלכם. בסוף, על סמך הבקשה הזאת, הממונה יקבע מה צו התשלומים שתשלמו בהליך. אך חשוב יותר, שימו לב שמכאן ולאורך כל ההליך הגרסה העובדתית שתמסרו "תלווה" אתכם, גם מול הנאמן, מול הממונה, והגורם השיפוטי הדן בעניינכם. לכן מומלץ מאוד כבר בשלב זה ליצור קשר עם עו"ד חדלות פירעון, שמבין בתחום, כדי שייעץ לכם לגבי איסוף והכנת המסמכים, ישאל אתכם את כל השאלות הנדרשות, כדי לבדוק שאין שום סתירה בגרסה שלכם, ובעיקר יסייע לכם להעביר בצורה נכונה את השתלשלות הדברים שהביאו אתכם למצב הזה, במסמך שנקרא בשפה המשפטית, "תצהיר הסתבכות".

 

אז איזה מסמכים עלינו לצרף לבקשה?

כאמור, מומלץ מאוד להתייעץ לפני כן עם עורך דין, מלבד ניסוח הבקשה בצורה משפטית מקצועית, כך שתסביר את מצבכם, ותביא גם מספר פסקי דין הקשורים לנסיבות שלכם, עורך הדין גם יסייע לכם בהמצאת המסמכים הדרושים, זאת כמובן לאחר שבחן היטב את התיק. אז מה נצרף?

המסמך הסבר
פרטים על מקצוע והכנסות כמובן שכאשר אתם מבקשים מהממונה לבחון פתיחת הליך חדלות פירעון, עליו להבין מה מצבכם הפיננסי, ולכן נדרש לפרט מה מקצוע שלכם, ופרטים על הכנסות. עליכם לצרף גם הכנסות נוספות ככל שישנן, קצבאות, ככל שאתם מקבלים, וכל הכנסה פסיבית נוספת.
מסמך המפרט הוצאות בהמשך לסעיף הקודם, אי אפשר להבין מצב כלכלי, בלי למדוד את יחס ההכנסות אל מול ההוצאות. אם זה תשלום שכר דירה, משכנתא, תשלומי מזונות, החזרי חובות קיימים, וכל הוצאה נוספת.
פרטים אישיים לצורך הוצאת הצו לפתיחת הליכים, הממונה יצטרך לדעת את פרטיכם האישיים. יש לדייק במסירת פרטים אלה, כדי למנוע בעיות.
נכסים וחובות עליכם לפרט בבקשה, ולצרף מסמכים המעידים על כלל החובות שלכם, לגם לפרט את כלל הנכסים שקיימים ברשותכם. במידה ואין לכן נכסים, יש לצרף מסמך ממיסוי מקרקעין על "היעדר נכסים".
תצהיר חתום על ידי עורך דין בתור חייבים, עליכם לצרף תצהיר, החתום על ידי עורך דין, שמפרט כל השתלשלות האירועים שהביאה אתכם למצב זה, כאמור לעיל – תצהיר הסתבכות.

 

מה קורה לאחר הגשת הבקשה לצו פתיחת הליכים?

אחרי שהגשתם את הבקשה, הבקשה מועברת לבחינה וטיפול של הממונה על הליכי חדלות פירעון. מה משך הזמן עד מתן הצו? לרוב, משך הזמן שיחלוף מרגע הגשת הבקשה, ועד שייתנן לכם צו פתיחת הליכים, יהיה כחודשיים ימים. עורך דין שמנוסה בהליכי חדלות פירעון, יכול לסייע לכם בהכנת הבקשה הצורה מאורגנת ומסודרת, וידריך אתכם בדיוק אילו מסמכים נדרש לצרף, ואילו לא צריך לצרף, ואף לא יהיה נכון לצרף. מומלץ לכם לפנות לעורך דין בעזרתו תוכלו להגדיל את הסיכויים שבקשתכם תוגש בצורה נכונה, ותאושר על ידי הממונה, ללא עיכובים וסיבוכים מיותרים.

 

מה מופיע בצו לפתיחת הליכים?

הצו כולל כמובן את כלל הפרטים האישיים, כמו רוב כתבי בי-דין, ומפורטות בו הוראות שונות כשהחשובות שבהן, הן לגבי הקפאת ההליכים נגד החייב באופן מלא, לרבות ביטול עיקולי משכורת ועיקולי חשבון בנק, וכן הוראות שונות לגבי כספים מעוקלים, או מיטלטלין מעוקלים, ככל וקיימים.

בנוסף, מפרט הצו את ההגבלות הקיימות מעתה ביחס לחייב. למשל, חל איסור על שימוש בצ'קים, כרטיס אשראי, אך מצד שני, כן מאפשרים לחייב להקים הרשאות לחיוב חשבון (הוראות קבע), כרטיס לחיוב מידי (דיירקט), ובנקט למשיכת כסף.

בדרך כלל נוסח הצו לפתיחת הליכים הוא אחיד בין כולם, למעט מקרים חריגים, הצווים יראו בדיוק אותו דבר, ומה שמשתנה זהו זהות הנאמן שמתמנה, שנבחר מתוך רשימה קבועה בצורה מקרית (רנדומלית), וכן נכתב בו מהו צו התשלומים החודשי שיהיה על החייב לשלם בהליך, ותוכלו לקראו מאמר בנושא איך קובעים לחייב צו תשלומים בהליך חדלות פירעון.

 

צו לפתיחת הליכים – בואו נסכם

ניתן להבין שבחירת עורך דין המתמחה בייצוג חייבים, שמבין בתחום חדלות פירעון, ובעיקר ביחס לבקשה לצו פתיחת הליכים, חשובה מאין כמותה. זו הגרסה הראשונה שאתם מוסרים, ועל בסיסה ינוהל התיק שלכם מעתה ואילך. אז כפי שכבר הבנתם, הבקשה הזאת קריטית, משום שהיא הדבר הראשון שמתרחש בהליך, ואם היא נכתבת כפי שצריך, בצורה מנומקת, מגובה במסמכים, ומשכנעת, כבר עשיתם דרך לא רעה בכלל למול הגורמים שיפקחו עליכם בהליך. לכל שאלה, מוזמנים לפנות אלינו.

שאלות ותשובות בנושא צו לפתיחת הליכים

צו לפתיחת הליכים הוגדר במפורש בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח – 2018, והוא למעשה "פותח" את הליך חדלות הפירעון, הליך בעל שלבים ברורים, שיש לו התחלה, אמצא וסוף(!), כשהצו שנקרא "צו לפתיחת הליכים", עליו נפרט במאמר זה, מוגדר שלב הראשון של הליך חדלות הפירעון ומשפיע על כולו – ומכאן חשיבותו הרבה.

בחוק חדלות פירעון נקבע כי עם קבלת הצו לפתיחת הליכים ניתנת לחייב הגנה משפטית מלאה ורחבה, כך שממועד זה ואילך לא ניתן יהיה לנהל כנגדו הליכים משפטיים, או הליכים מבצעיים בהוצאה לפועל. בנוסף הצו גם מורה על ביטול העיקולים הקיימים, והסרתם מחשבון הבנק של החייב, מהמשכורת וכד'.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
חקירת יכולת בהליך חדלות פירעון
מהי חקירת יכולת בהליך חדלות פירעון? מה שואלים בחקירת יכולת? ואיך כדאי להיערך אם זומנתם לאחת כזו? כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם. היכנסו וקראו >>>
מהן ההשלכות של חדלות פירעון על חיינו
ההשלכות של חדלות פירעון: מהן ההשפעות החיוביות והשליליות של הליך חדלות פירעון, ואילו הגבלות ילוו את מי שפונה להליך? כל זאת ועוד, במאמר >>>
מהו דוח ממצאי בדיקה של נאמן בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי?
מהו דו"ח ממצאי בדיקה של נאמן בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי? מה זה אומר בדיוק? מתי הדו"ח הזה נכתב? ולמה דו"ח ממצאי הבדיקה מהווה שלב קריטי וחשוב עבור כל חייב שנמצא בהליך חדלות הפירעון?
חדלות פירעון מה זה?
חדלות פירעון מה זה אומר? מהן ארבעת מטרות החוק החדש? מהם השלבים הקבועים בהליך חדלות פירעון? מהם החובות שאין עליהם הפטר? כל הפרטים במאמר שלפניכם
איך מגישים בקשה לחדלות פירעון?
במדריך זה נסביר איך מגישים בקשה לחדלות פירעון? מה קורה לאחר ההגשה? כמה זמן אורך ההליך? אילו מסמכים יש לצרף לבקשה לחדלות פירעון, ואילו עדיף שלא. והכל כמפורט במדריך המלא שלפניכם
מה זה צו שיקום כלכלי?
כאשר חייב מגיע למצב שבו הוא אינו יכול לשלם את חובותיו לנושיו, וחובותיו עולים על סך נכסיו עליו לפנות להליך שיקום כלכלי וחדלות פירעון במסגרתו יקבל "צו שיקום כלכלי" ולאחר שיעמוד בהצלחה בתנאיו, יקבל הפטר ויצא לחיים חדשים, ללא חובות!
הממונה על חדלות פירעון – מיהו ומהן סמכויותיו?
אחד מבין הגורמים המרכזיים בהליכי חדלות פירעון הוא "הממונה על הליכי חדלות פירעון". במאמר זה נסביר מהו הגוף הזה שמכונה הממונה על הליכי חדלות פירעון, מהן הסמכויות שלו, בעיקר לאור החקיקה העדכנית של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.
תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון
מהי תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון? מהו אותו שלב מורכב, שלאחריו, בדרך כלל מוכרע גורל ההליך כולו. במאמר זה נתייחס לשיטת עבודה שמסייעת ללקוחותינו לצלוח את תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון, ונסביר למה בעיקר נועדה תקופה זו בהליך?
תביעת חוב חדלות פירעון – כל המידע הדרוש
מה זה אומר בכלל תביעת חוב? מה נדרש מצד הנושה, ומה מכם בתור חייבים?
הקדמת תשלומים (פירעון מוקדם) בהליך חדלות פירעון
האם ניתן לבצע פירעון מוקדם באמצע הליך חדלות פירעון, ולקצר את משך התקופה? מה זה אומר הקדמת תשלומים לפי חוק חדלות פירעון? האם זה מומלץ? ולמה כדאי להתייעץ עם עורך דין?
תקופת חדלות פירעון
מה הם הליכי חדלות פירעון? מהם השלבים העיקריים? מהי תקופת חדלות פירעון? וכן, האם אפשר לקצר את משך תקופת הליך חדלות הפירעון?
חוסר תום לב בחדלות פירעון
מומלץ למי שפונה להליך חדלות פירעון לדעת ולהכיר היטב את אשר נדרש ממנו, למן תחילת הדרך ועד לסופה. אז מה הם בדיוק שלבי ההליך? למה חשוב לנהוג בתום לב בהליך חדלות פירעון? ומה ההשלכות של חוסר תום לב בחדלות פירעון ואי – שיתוף פעולה?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ