חייגו לייעוץ:
077-803-5216

הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש

"הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש" – מה זה?! כשמדברים על מושגים כמו "הוצאה לפועל", ובטח כשמזכירים את המושג "הפטר", לאנשים רבים זה מעלה אסוציאציות לא כל כך טובות. ואכן, הגעה לחובות כספיים או קשיים כלכליים, יכולה להיות משבר רציני לא רק בתחום הכלכלי, אלא משבר שיכול להשפיע על חיי המשפחה כולה.

חשוב לדעת, כניסה לחובות כספיים והצורך בהליך הפטר בהוצאה לפועל, זו סיטואציה שיכולה לקרות לכל אחד. מה זה אומר הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש? מה כולל ההליך וממה צריך להימנע? למה צריך עורך דין במקרה כזה? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר עבורנו? כל התשובות במאמר שלפניכם.

 

מה זה אומר "הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש"?

מדובר בצו שניתן על ידי רשם ההוצאה לפועל בתום הליך חדלות פירעון, והוא מתאים עבור אלו שהיקף החובות שלהם הוא עד – 166,627.31 ש"ח (מעודכן לשנת 2024). צו הפטר בהוצאה לפועל, כפי שניתן להבין משמו, למעשה פוטר את החייב מכל חובות העבר שיש לו ומיד לאחריו יסגרו תיקי ההוצאה לפועל ויוסרו ההגבלות, כמו גם תוסר הגבלת עיכוב היצאה מהארץ במשטרת הגבולות.

ההליך מנוהל כאמור במסגרת לשכת ההוצאה לפועל, ויתנהל בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח – 2018. יש לציין שהצו לא פוטר את האדם מכל החובות, למשל, צו ההפטר בהוצאה לפועל לא חל על חוב מזונות, כפי שיפורט בהמשך המאמר.

ולפני שנצלול לעומק המאמר נחדד שוב שמדובר בהליך לפי חוק חדלות פירעון המתאים לחובות שהם עד 166,627.31 (מעודכן לשנת 2024). בחובות גבוהים יותר ההליך יתנהל בבית משפט השלום, ולא במסגרת לשכת ההוצאה לפועל, ועל כך תוכל לעיין בהרחבה במאמר "עורך דין חדלות פירעון".

הפטר בהוצאה לפועל
הפטר בהוצאה לפועל

 

הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש – מהן מטרות החוק?

אכן, עולה שאלה חשובה, מדוע כיום רשמי ההוצאה לפועל נדרשים להתחשב במצבכם ולאפשר מתן הפטר בהוצאה לפועל? הסיבה לכך נעוצה בהחלטת המחוקק, אשר הוביל לשינוי חקיקתי חיובי ונרחב, וקבע במסגרת את חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, 4 מטרות עיקריות, שמפורטות במפורש בסעיף 1 לחוק, תחת הכותרת "מטרת החוק", ואלו הן:

מטרה הסבר
קיצור הבירוקרטיה לפני כניסת החוק לתוקף, כלל ההליכים שקשורים בטיפול בחובות, וביניהם גם הליך פשיטת רגל, היו מסובכים, ודרשו המון מסמכים והתעסקות – בירוקרטיה. הליכים כיום, לרבות הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש מקל על הבירוקרטיה והופך את כל האירוע לפשוט הרבה יותר.
שיקום החייב אם דיברנו על בחינת המצב הכלכלי, המחוקק הבין ששיקום החייב יועיל לכולם בטווח הארוך. אם החייב יוכל לחזור למעגל העבודה, לשלם מיסים, בוודאי שזה יתרום למשק. לכן, מטרת העל של החוק ומתן הפטר בהוצאה לפועל, היא שיקום החייב מבחינה כלכלית, באופן מהיר ככל הניתן.
הגדלת שיעור החוב הנפגעים העיקריים מהליכי חדלות פירעון הם הנושים, הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש, אמור לאפשר לחייב מצד אחד להתפרנס בכבוד, יחד עם ההגנות המשפטיות השונות שעומדות לו, ומצד שני, בכך הוא יוכל לשלם לפחות חלק מהחובות. בסוף, כך תקטן, בטווח הארוך, הפגיעה בנושים.
הגברת הוודאות המשפטית המחוקק, וכך גם המשק כולו, שואפים לוודאות. כשמשקיעים יודעים שיש ודאות, הם ישקיעו כנראה יותר, וכך גם תתאפשר התנהלות שוטפת קלה יותר מול ספקים, בנקים, חברות אשראי וכד'. כשההסדרים ברורים, כשיש סייגים, הגדרות, והגבלות, לכולם ברור מה יהיה, וכך היציבות נשמרת.

 

איך מקבלים "הפטר בהוצאה לפועל"? ומהם בדיוק השלבים?

  1. הגשת בקשת להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי
    לפני הכול, תצטרכו להגיש בקשה לממונה על הליכי חדלות פירעון. בקשה זו אפשר כמובן להגיש גם לבד, ללא עורך דין. אך ההמלצה שלנו היא כן להתייעץ עם עורך דין לפני הגשתה. למה? כי מדובר בהצגת הסיפור מהזווית שלכם. הצגת כל הרקע העובדתי שלכם. אתם גם נדרשים לצרף מסמכים רלוונטיים. אם תבצעו את ההליך אחרי שעורך דין העריך את מצבכם הפיננסי, וערך בירור מקיף אודותכם, הוא ידע בדיוק מה נדרש לכם, ואיך לנסח את הבקשה בצורה המדויקת והמתאימה ביותר עבורכם, תוך שהוא יכווין וידריך אתכם אלו מסמכים יש לצרף לבקשה, ואילו לא.
    נכון להשקיע בשלב זה מחשבה מוקדמת ולערוך תכנון אסטרטגי מסודר, היות וזהו לטעמינו השלב החשוב ביותר בהליך, כדי שהרקע העובדתי שלכם יוגש לרשם כמו שצריך. חשוב להבין שמרגע הגשת הבקשה ואילך, כלל ההליכים שלכם יתקיימו על רקע המסמכים שהוגשו, ולכן ישנה חשיבות קריטית לדרך בה אתם מספרים את סיפורכם עכשיו, ולמסמכים שאתם מצרפים לבקשה זו.
  2. פניה לעיכוב הליכים לפי סעיף 77א
    חשוב לדעת שבמקרה שהגשתם בקשה להפטר בהוצאה לפועל, אתם צריכים לפנות במקביל ובמיידי ללשכת ההוצאה לפועל בבקשה דחופה ולבקש עיכוב הליכים זמני למשך 90 יום. מדובר בבקשה לפי סעיף 77א לחוק ההוצאה לפועל. שימו לב, שלצד הבקשה הזו אתם גם צריכים לבקש מרשם ההוצאה לפועל שיורה על ביטול עיקול המשכורת שלכם וביטול עיקול חשבון הבנק שלכם. למה? כדי שתוכלו להתקדם עם כלל הליך בצורה נוחה ויעילה עד כמה שאפשר.
  3. המתנה לקבלת צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון
    הליך הטיפול בבקשה יכול לקחת בין 30 יום ל – 60 יום. שימו לב שכשיסתיים הטיפול, תוכלו לקבל צו פתיחת הליכים, תקבלו מההוצאה לפועל צו תשלומים חודשי, שיותאם בדיוק למצבכם הפיננסי, להרכב המשפחתי שלכם, וליכולת ההחזר שלכם, וכמובן שימנו עבורכם נאמן למשך התקופה.
    תפקידו של הנאמן הוא מעקב אחרי ההתנהלות המשפחתית ובעיקר ההתנהלות הפיננסית שלכם. הוא יבדוק את הדוחות הכלכליים שלכם, את ההכנסות אל מול ההוצאות, אותם תגישו לו מדי חודשיים, ויראה שאתם מתנהלים בצורה תקינה ולא יוצרים חלילה חובות חדשים. לאחר מכן, על בסיס הבדיקה הקבועה הזאת, הוא יהיה זה שימליץ לבית המשפט האם אכן אתם עומדים בתנאים הנדרשים למחויבות לשיקום כלכלי.
  4. מתן צו שיקום כלכלי עד קבלת הפטר בהוצאה לפועל
    לאחר שהנאמן נותן את ההמלצות שלו, וזה כמובן לאחר שבדק אתכם במשך שנה, ניתן צו שיקום כלכלי. הצו כולל את פריסת התשלומים שלכם, וכל זה כמובן על פי יכולת ההחזר שהוערכה שיש לכם. לאחר מכן יופיע בצו גם התשלום היחסי שתצטרכו לשלם על כלל החובות כדי שתקבלו את צו ההפטר בהוצאה לפועל, וימחקו כל יתר החובות שלכם.

 

מה תפקיד עורך הדין?

תפקידו של עורך הדין באופן כללי במצבים של חדלות פירעון והתמודדות מול חובות כספיים, הוא משא ומתן מול הנושים, וכשמדובר בסוגיית הפטר בהוצאה לפועל, תפקידו יותר הוא בעבודה מול רשם ההוצאה לפועל.

כלומר, ייעוץ לפני הגשת הבקשה ובדיקה שאכן החייב עומד בהגדרות ובתנאים שנקבעו בחוק, בדיקה מול החייב לגבי כל המסמכים שעליו להגיש יחד עם הבקשה להפטר בהוצאה לפועל, ואילו מסמכים לא נכון להגיש, וכמובן הגשת הבקשה ובדיקה מול הרשם שכלל המסמכים הוגשו כמו שצריך, והתקבלו.

זכרו, מדובר בהליך הפטר בהוצאה לפועל שמתנהל באמצעות חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ומתאים לחובות שהם עד 166,627.31 ₪, אם החובות שיש לכם גדולים יותר, עליכם לנהל הליך דומה, גם הוא במסגרת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, אך מאפייניו קצת שונים, ולא נרחיב על כך המאמר זה. עורך דין חדלות פירעון, המבין את הדקויות הקטנות בהליכים מעין אלה, יגדיל את הסיכויים שבקשת ההפטר בהוצאה לפועל, תתקבל על ידי הרשם.

 

איך בוחרים עורך דין חדלות פירעון?

כמו בכל תחום משפטי, חשוב מאוד שעורך הדין אתו אתם מתייעצים יהיה אחד ששמעתם עליו כבר המלצות מחברים, משפחה או אנשים שפגשתם שקיבלו ממנו שירות. ניסיון בתחום, מקצועיות, וכמובן אמינות, הם המפתח לבחירת עורך הדין שידאג לאינטרסים שלכם באופן הטוב ביותר.

התשובה היא כן! כאשר מגישים בקשת הפטר בהוצאה לפועל, יש לפרט את כלל החובות כולם, כלומר, גם את אלו שעדיין לא הגיעו להוצאה לפועל. 

למשל, יש לפרט את כלל ההלוואות שיש לחייב מול הבנקים, כלל ההתחייבויות הקיימות לו בכרטיסי האשראי, חובות ארנונה, חשמל, מים וכו'.

המטרה היא "ליישר קו", לכן יש לפרט הכול כולל הכול, וצו ההפטר בהוצאה לפועל יחול גם על חובות אלו, אף אם טרם נפתח בגינם תיק הוצאה לפועל. 

כן, בהחלט ניתן להגיש בקשת הפטר בהוצאה לפועל באופן עצמאי וללא עורך דין. אנו ממליצים לכם לפני הגשת המסמכים, לקרוא את הפסיקה בנושא הפטר בהוצאה לפועל, ובמיוחד לשים לב לעובדות שאתם מפרטים בבקשה ולאורך ההליך. חשוב להבין שמסירת גרסאות סותרות, עלולה לפגוע בכם ובקרובים שלכם, ולכן יש להימנע ממסירת גרסאות סותרות לאורך הדרך.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
פתיחת חשבון בבנק הדואר ללקוח מוגבל
מהן הזכויות שקבע החוק ומהן ההגבלות, מהי הוראה 422 של המפקח על הבנקים, כל המידע הדרוש במדריך שלפניכם >>>
עיקול חשבון בנק ללא התראה
עיקול חשבון בנק ללא התראה – איך דואגים לטיפול מהיר ויעיל בבעיה?
עורך דין חובות
מה זה עורך דין חובות? ואיך הוא יכול לסייע לכם לטפל בחובות הכספיים שלכם? בנוסף, הסברנו כיצד החוק בא לעזור לחייבים לסגור את התיקים בהוצאה לפועל, למחוק חובות ועוד.
איך בודקים עיקול על חשבון בנק?
איך בודקים עיקול על חשבון בנק? כל מה שחשוב לדעת אם חשבון הבנק שלך מעוקל על ידי ההוצאה לפועל
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק?
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק? המטרה: ביטול עיקול חשבון בנק במהירות האפשרית בקלות ובמינימום נזקים
רשימת תיקים לחייב – עו"ד אורי גילת מסביר מהן האפשרויות של חייבים
אז מה באמת אתם יכולים לעשות? מהי האפשרות המומלצת ביותר? ומהי רשימת תיקים לחייב בכלל? כל הפרטים, עם הסבריו המלומדים של עורך דין אורי גילת, במאמר שלפניכם.
בדיקת עיכוב יציאה מהארץ – איך מתבצעת ומה עושים שהוטל צו עיכוב יציאה?
במאמר זה נפרט מהן הדרכים באמצעותן תוכלו לבצע בדיקת עיכוב יציאה מהארץ לפי תעודת זהות או במענה הטלפוני, ונסביר מהם התנאים שמאפשרים ביטול עיכוב יציאה מהארץ באופן מידי, ואילו עוד אפשרויות עומדות לרשותכם?
ביטול עיקול משכורת
עיקול משכורת הוא אחד מאמצעי הגבייה האפקטיביים ביותר שעומדים לרשות הנושים במערכת ההוצאה לפועל, והם משתמשים בהם לרוב בצורה דורסנית לשם גביית חובות כאשר אין לחייב נכסים או רכוש לעקל. במאמר זה נרחיב על הנסיבות שבהן מוטל עיקול על משכורתו של חייב, תוך התייחסות להגנות הקיימות בחוק הגנת השכר שחובה עליכם לדעת!, ונסביר כיצד ניתן לבצע ביטול עיקול משכורת בהוצאה לפועל, ומדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום.
ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל
מה קורה כאשר אנחנו מתנגדים להחלטה של רשם ההוצאה לפועל? כיצד מתנהל הליך ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל? מה כדאי לדעת? ומה הסיבה המרכזית לפנות לעורך דין הוצאה לפועל במקרים אלו?
עורך דין עיקולים – המטרה לסגור את תיקי החובות במינימום סיכונים ונזקים
עורך דיו עיקולים: איך עורך דין שהמייצג חייבים מבטל עיקול חשבון בנק ועיקול משכורת בהוצאה לפעול? מהן הדרכים המומלצות לבטל עיקולים? מומלץ לקריאה
עורך דין הוצאה לפועל חינם – פתחו נגדך תיקים בהוצל"פ? יש דרכים להתמודד ולחזור לשליטה כלכלית
מה זה עורך דין הוצאה לפועל חינם? סיוע משפטי עבור מי שפתחו נגדו תיקים הוצאה לפועל, ואילו דרכים יש כדי להתמודד עם החובות ולחזור לשליטה כלכלית?
צו הבאה בהוצאה לפועל
מה זה אומר צו הבאה במובן של ההוצאה לפועל? מתי משתמשים בו? מי מוסמך להוציא אותו? מה קורה לאחר מכן? איך אפשר לבטל צו הבאה? ולמה מומלץ להתייעץ עם עורך דין כשמדובר בהליך כזה?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ