חייגו לייעוץ:
077-803-5216

חוק התיישנות על חוב – מתי חל ומהן ההשלכות?

חוק התיישנות על חוב – מה זה?. אחת מטענות ההגנה המשפטיות שקיימות לחייבים ביחס לחובות שלהם היא טענת ההתיישנות. מתי נשתמש בטיעון לפי חוק התיישנות על חוב? איך טענת התיישנות על חוב משרתת ותומכת בהגנה על חייבים? ומהי הטעות הגדולה שכולם נופלים בה? בכל מקרה, נציין כבר עתה, שאם אתם מגיעים למצב שטענה זו עומדת לזכותכם ולטובתכם, כדאי מאוד למצוא עורך דין שמבין בתחום, ועוסק בהגנה על החייבים.

מה הסיבה לכך? משום שמדובר באינטרסים סותרים בין שני צדדים מנוגדים, ולכן מומלץ להסתייע במישהו שידע לעמוד על הזכויות המשפטיות שלכם, בצורה נחושה ואיתנה, מול הגורמים השונים. כל הפרטים בדבר חוק התיישנות על חוב במאמר שלפניכם.

 

מה אומר חוק התיישנות על חוב?

אז המטרה שעומדת בבסיס חוק התיישנות על חובות מבחינת המחוקק, היא בעצם למצוא את נקודת האיזון שבין הצורך לשמור על זכותו של הנושה לקבל את החוב שלטענתו מגיע לו, ולמנוע מצב שבו כל הפרת הסכם או שיק שחזר במהלך העסקים הרגיל לא יאלץ את מי מהצדדים להסלים את הסיטואציה ולפתוח ישר בהליכי גבייה. מצד שני, גם לחייב קיימות זכויות שעומדות לרשותו, ובמסגרת חוק ההתיישנות קבע המחוקק במפורש מהי אותה נקודת האיזון, כמפורט בפסקה הבאה.

אז מתי חלה ההכרה לפי חוק התיישנות על חוב? חוק התיישנות על חוב למעשה "מתחם" את הזמן, וקובע שאם חלפו 7 שנים ממועד "יצירת החוב", שהוא לרוב מועד הפרת ההסכם בין הצדדים או מועד החזרת השיק בחשבון בנק, ומאז אותו מועד הנושה התמהמה עם גביית החוב ולא פעל נגד החייב במשך 7 שנים, תעמוד לזכות החייב טענה הגנה חזקה לפיה חלה התיישנות על החוב, על כל המשתמע מכך, וזאת מכוח סעיף 5 לחוק ההתיישנות תשי"ח – 1958.

מדוע בחר מחוקק "לתחם" את הזמן חוק ההתיישנות 7 שנים? הסיבה לכך נעוצה בהבנה שעם חלוף הזמן מצטמצמת היכולת של החייב להוכיח את טענותיו ולהתמודד למול טענות הנושה, בצורה הוגנת וראויה. לכן, אם מדובר בחוב בין שני אנשים, או בין חברה מסוימת לאדם, חוק ההתיישנות על חוב "יחול", כלומר יעניק הגנה משפטית בחלוף שבע שנים (7 שנים) ממועד יצירת החוב.

במידה והוגשה נגדכם תביעה או נפתח נגדכם תיק הוצאה לפועל, מומלץ לשים לב תחילה ולפני המשך בדיקות בעיקר למהות או למקור החוב, היות וחייבים רבים מקבלים התראה על תיק חדש שנפתח, אך בבסיסו מדובר על חוב ישן, חוב שהתיישן, שאסור היה לפתוח בגינו תיק הוצאה לפועל. נציין שלעיתים "נודע" לחייב על התיק רק עם הטלת העיקול, ובמקרים אלו נדרש להגיש במקביל בקשה דחופה לביטול עיקול חשבון בנק.

מעבר לזה נציין, שיש לא מעט טענות הגנה שלא נוכל להרחיב עליהן במסגרת מאמר זה, אך במידה ואתם מתמודדים למול סיטואציה דומה, בהחלט מומלץ לפנות לייעוץ משפטי ולבדוק מהן הזכויות שלכם, ומהן טענות ההגנה הנוספות שעומדות לרשותכם כעת בהתייחס לנסיבות המקרה הספציפי שלכם.

ולפני שנמשיך, ברצוננו להסב את תשומת ליבכם כעת ולהדגיש בפניכם, מהי הטעות הגדולה שלא מעט נופלים בה? והנקודה היא כזו, במידה ויש לכם אפשרות לטעון טענת הגנה לפי חוק התיישנות על חוב, נדגיש בפניכם, כי עליכם לטעון טענת זו באופן מידי ומיד עם הגשת הבקשה הראשונה מצדכם.

בהתאם לפסקי הדין המנחים בתחום, נקבע, כי אם החייב לא העלה טענה זו "בהזדמנות הראשונה", הוא לא יוכל לטעון טענת הגנה זו בהמשך, ולכן חשוב מאוד לפנות לקבל ייעוץ משפטי, ולפעול בדיוק כפי שעורך הדין ידריך אתכם, לפני הגשת המסמכים.

 

למה המערכת המשפטית מגנה ושומרת על החייבים? 3 סיבות מרכזיות!

השאלה הגדולה היא, למה היה חשוב למחוקק לשמור על זכויותיו של האדם שנטען כלפיו שהוא חייב כספים? יש לכך 3 סיבות מרכזיות, בין השאר, נוכח חלוף הזמן וככל שהזמן עובר, הרי שהיכולת של החייב להוכיח שפרע את החוב, או שהחוב קטן יותר ממה שטוען הנושה, הופכת לקשה מאוד עד בלתי אפשרית, למעשה, במילים אחרות – התמהמהות הנושה בהגשת תביעה או בגביית החוב, יצרה נזק ראייתי אצל החייב שיתקשה להוכיח את טענותיו שאכן שילם וכו'.

בנוסף, בסוף, אנחנו מתנהלים בתוך עולם עסקי, ולכן יש אינטרס ציבורי "לגדר" את החוב, כלומר, לעצור את האפשרות לתביעתו / לגבייתו מבחינת זמן, וזאת כדי לאפשר התנהלות תקינה, ולמנוע מצב שבו שבכל רגע נתון "תצוץ" הפתעה (תביעה לא צפויה), שיכולה לגרום לפגיעה רחבה ורב מערכתית, ולכן המחוקק בחר לגדר / לתחם את הזמן שבו חל הסיכון. כאמור, 7 שנים לפי סעיף 5 לחוק ההתיישנות החדש.

לצד זה ובנוסף, ההיגיון הבריא והשכל הישר אומר שמי שחיכה זמן רב, ולא תבע את חובו, כנראה כבר מחל על חוב זה, ולכן לא ראוי שהמערכת עדיין תגן עליו בכל כוחה. מה בעצם החייב יכול לעשות? על כך נפרט מיד.

חוק התיישנות על חוב – מתי חל ומהן ההשלכות?
חוק התיישנות על חוב – מתי חל ומהן ההשלכות?

 

איך אפשר להתמודד עם חוב במקרה שלא חלה טענת התיישנות על החוב?

אחת הסיבות שכדאי לכם להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום ההוצאה לפועל וייצוג חייבים, במיוחד כשאתם מנסים לטעון טענת התיישנות חוב, היא העובדה שיש עוד חלופות משפטיות שעומדות לרשותכם. נכון, חוק ההתיישנות לא תמיד רלוונטי, למשל כשמדובר בפסק דין, ואז זמן ההתיישנות הוא 25 שנה (להבדיל ממרבית המקרים, התיישנות פסק דין היא 25 שנה).

במקרים מעין אלה אם לא תוכלו לטעון טענות הגנה לפי חוק ההתיישנות על חוב, ייתכן ויש לכם אפשרות להגיש בקשה לסגירת תיק הוצאה לפועל מחוסר מעש. מה זה אומר בקשה לסגירת תיק מחוסר מעש? רשמי ההוצאה לפועל דואגים להתנהלות בתום לב של הנושים והזוכים. במקרה שזוכה משתהה בגביית חובו, הדבר נזקף לרעתו. להרחבה, מומלץ לקרוא מאמר בקשה לסגירת תיק הוצאה לפועל מחוסר מעש.

בדרך כלל, שיהוי כזה יפגע לבסוף בחייב, גם בשל הדברים שכבר הזכרנו קודם, וגם אם זה חיובי ריבית שתופחים וגוברים, ואם זה צמצום היכולת של החייב לספק ראיות לטענת "פרעתי" ככל שישנה טענה כזאת. להרחבה, קראו מאמר בנושא טענת פרעתי בהוצאה לפועל.

במקרים מעין אלה, השופטים, או רשמי ההוצאה לפועל, יכולים לבוא לקראת החייב ולהעביר את הנטל להוכיח שאכן יש חוב לידי הזוכים, והם אלו שיצטרכו להוכיח שיש חוב, ואף היו מקרים שביטלו לגמרי חובות מסוימים נגד חייבים, אך ורק בגלל התנהלות לא תקינה מצד הזוכה.

 

מה תפקידו של עורך דין הוצאה לפועל לפי חוק התיישנות על חוב?

ההמלצה היא לפנות לעורך דין חובות ולהתייעץ עמו לגבי חוק התיישנות על חוב כמה שיותר מהר. ייעוץ מקצועי יכול לסייע רבות, בטח אם יש לכם "קייס" של טענת התיישנות או טענה שדומה לה, שניתן להעלות, ובכך לחסוך את תשלום החוב. מה עורך דין יעשה? יבחן את מצבכם הפיננסי, תוך כדי כך יעבור על כלל המסמכים שלכם.

השלב הבא הוא הערכת המצב. עורך הדין יעריך בדיוק מה מצבכם ומה האופציות שעומדות לרשותכם. גם אם חוק ההתיישנות על חוב לא רלוונטי במקרה שלכם, ישנן טענות הגנה נוספות, וחלק מהן הזכרנו במאמר זה. עורך דין חובות המתמחה בתחום, כמובן ידע לנהל עבורכם את הסיפור בצורה מקצועית מול הרשם ההוצאה לפועל, או בית המשפט.

 

איך בוחרים עורך הדין הוצאה לפועל המתאים ביותר עבורנו?

במקרים מעין אלה, כשמדובר על גבול דק בין ניהול התיק מול ההוצאה לפועל ובית המשפט, למשא ומתן מול הנושים, צריך למצוא עורך דין שידע להדריך ולהכווין אתכם מה לעשות ומתי, וכיצד הכי נכון לפעול במקרה הפרטני שלכם. מומלץ לקבל המלצות דרך חברים ובני משפחה, שעברו סיפורים דומים מול הוצאה לפועל או סביב חובות כספיים, כך תוכלו למצוא את עורכי הדין הטובים ביותר, והאמינים ביותר.

כמובן, ניסיון בתחום מאוד חשוב. בסוף, הרבה מהעבודה של עורך הדין במקרים מעין אלה היא הצגת העובדות והטענות המשפטיות, ניהול משא ומתן, ולצורך כך, על עורך הדין לדעת מה מצב השוק, מה הם כללי המשחק, ומה הם הנתונים הספציפיים שלכם שיכולים לסייע ועומדים לרשותו.

בדיוק מהסיבה הזאת, אם נראה לכם שיש לכם חוב שכבר התיישן, או שיש אתו בעיה אחרת, פנו באופן מידי לעורך הדין הוצאה לפועל המתמחה בעיקר בייצוג חייבים, והוא ידע לתת לכם את הפתרון הנכון ביותר עבורכם.

התשובה היא כן. במידה והנושה לא פעל נגדכם בתוך הזמן שהמחוקק הגדיר בסעיף 5 לחוק ההתיישנות תשי"ח – 1958, שהוא 7 שנים, בהחלט תוכלו לטעון טענת התיישנות על חוב לפי החוק, ולהוביל לביטול החוב כלפיכם לחלוטין.

עליכם לדעת! שחלה עליכם החובה לטעון טענת התיישנות על חוב בהזדמנות הראשונה, ומיד עם הגשת הבקשה מטעמכם (כל בקשה באשר היא). במידה שלא תטענו טענה זו בהזדמנות הראשונה ובאופן מפורש, לא תוכלו לטעון טענה זו בהמשך. נא שימו לב לכך ותפעלו בהתאם, אנו ממליצים גם לקרוא פסיקה משלימה בנושא סגירת תיק מחוסר מעש.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
פתיחת חשבון בבנק הדואר ללקוח מוגבל
מהן הזכויות שקבע החוק ומהן ההגבלות, מהי הוראה 422 של המפקח על הבנקים, כל המידע הדרוש במדריך שלפניכם >>>
עיקול חשבון בנק ללא התראה
עיקול חשבון בנק ללא התראה – איך דואגים לטיפול מהיר ויעיל בבעיה?
עורך דין חובות
מה זה עורך דין חובות? ואיך הוא יכול לסייע לכם לטפל בחובות הכספיים שלכם? בנוסף, הסברנו כיצד החוק בא לעזור לחייבים לסגור את התיקים בהוצאה לפועל, למחוק חובות ועוד.
איך בודקים עיקול על חשבון בנק?
איך בודקים עיקול על חשבון בנק? כל מה שחשוב לדעת אם חשבון הבנק שלך מעוקל על ידי ההוצאה לפועל
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק?
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק? המטרה: ביטול עיקול חשבון בנק במהירות האפשרית בקלות ובמינימום נזקים
רשימת תיקים לחייב – עו"ד אורי גילת מסביר מהן האפשרויות של חייבים
אז מה באמת אתם יכולים לעשות? מהי האפשרות המומלצת ביותר? ומהי רשימת תיקים לחייב בכלל? כל הפרטים, עם הסבריו המלומדים של עורך דין אורי גילת, במאמר שלפניכם.
בדיקת עיכוב יציאה מהארץ – איך מתבצעת ומה עושים שהוטל צו עיכוב יציאה?
במאמר זה נפרט מהן הדרכים באמצעותן תוכלו לבצע בדיקת עיכוב יציאה מהארץ לפי תעודת זהות או במענה הטלפוני, ונסביר מהם התנאים שמאפשרים ביטול עיכוב יציאה מהארץ באופן מידי, ואילו עוד אפשרויות עומדות לרשותכם?
ביטול עיקול משכורת
עיקול משכורת הוא אחד מאמצעי הגבייה האפקטיביים ביותר שעומדים לרשות הנושים במערכת ההוצאה לפועל, והם משתמשים בהם לרוב בצורה דורסנית לשם גביית חובות כאשר אין לחייב נכסים או רכוש לעקל. במאמר זה נרחיב על הנסיבות שבהן מוטל עיקול על משכורתו של חייב, תוך התייחסות להגנות הקיימות בחוק הגנת השכר שחובה עליכם לדעת!, ונסביר כיצד ניתן לבצע ביטול עיקול משכורת בהוצאה לפועל, ומדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום.
הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש
מה זה אומר "הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש"? מה כולל ההליך וממה צריך להימנע? למה צריך עורך דין במקרה כזה? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר עבורנו?
ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל
מה קורה כאשר אנחנו מתנגדים להחלטה של רשם ההוצאה לפועל? כיצד מתנהל הליך ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל? מה כדאי לדעת? ומה הסיבה המרכזית לפנות לעורך דין הוצאה לפועל במקרים אלו?
עורך דין עיקולים – המטרה לסגור את תיקי החובות במינימום סיכונים ונזקים
עורך דיו עיקולים: איך עורך דין שהמייצג חייבים מבטל עיקול חשבון בנק ועיקול משכורת בהוצאה לפעול? מהן הדרכים המומלצות לבטל עיקולים? מומלץ לקריאה
עורך דין הוצאה לפועל חינם – פתחו נגדך תיקים בהוצל"פ? יש דרכים להתמודד ולחזור לשליטה כלכלית
מה זה עורך דין הוצאה לפועל חינם? סיוע משפטי עבור מי שפתחו נגדו תיקים הוצאה לפועל, ואילו דרכים יש כדי להתמודד עם החובות ולחזור לשליטה כלכלית?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ