חייגו לייעוץ:
077-803-5216

מי זכאי לפשיטת רגל?

"אין סיכוי שזה יקרה לי", בהקשר של המושג פשיטת רגל, בטח זה התגובה שתקבלו מרוב האנשים. אך תופתעו לשמוע. הליך של פשיטת רגל, או בשמו העדכני היום, אחרי שינוי החוק ב2018, הליך "חדלות פירעון", יכול לקרות לכל אחד. זה יכול להיות בעקבות משבר רפואי פתאומי, כניסת עסק לחובות, או אירוע לא צפוי שהצריך הזרמת כסף רב וגרם לקריסה כלכלית. מה זה אומר הליך כזה? מי זכאי לפשיטת רגל? ולמה צריך עורך דין במקרה כזה? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

כמה מילים על פשיטות רגל

עם חקיקת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח -2018, בוטל הליך פשיטת הרגל, שהיה מבוסס על פקודת פשיטת רגל הוותיקה. מדובר בהליך מורכב, אחד ממספר הליכים משפטיים, שרלוונטיים במצב של רצון למחיקת חובות. כמובן, אם אתם בדרך למסלול כזה, לפני הכול התייעצות עם עורך דין, והוא זה שייעץ לכם האם מסלול של חדלות פירעון, פשיטת רגל כמו שנכנה אותה במאמר בהמשך, מתאימה לכם. לא כל נסיבות של אירוע כזה או אחר, דומות לאירוע שלכם, ולכן יש לבחון כל מקרה לגופו.

מה החשש? כתוצאה ממכבש הלחצים שאתם נמצאים, כאשר ההוצאות שלכם גדולות מההכנסות, ואין לכם דרך להחזיר את החובות שלכם, אתם עלולים לעשות טעויות ולגרום גם לקרובים אליכם להסתבך – והמשבר הכלכלי רק יגדל.

 

אז מי זכאי לפשיטת רגל?

מי שזכאי לפשיטת רגל לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הוא אדם שיש לו זיקה מוכחת למדינת ישראל (כמו מקום מגורים או רכוש), והוא לא יכול לשלם את חובותיו במועדם, או כאשר שווי חובותיו גבוה משווי נכסיו, ולכן אותו אדם עונה להגדרה שקבע המחוקק למי שהוא "חדל פירעון", כמופרט בהרחבה במאמר, והוא יהיה זכאי לפנות להליך פשיטת רגל.

מי זכאי לפשיטת רגל
מי זכאי לפשיטת רגל

 

מטרת החוק החדש

מטרת חוק חדלות פירעון, החוק החדש שעוסק בפשיטות רגל מתחלקת ל – 4 חלקים.

  • קיצור הבירוקרטיה – עד חקיקת חוק חדלות פירעון, ההליך הישן יותר של פשיטות רגל היה מאוד מורכב ומסובך. עם החקיקה החדשה, כל הבירוקרטיה אמורה להיות פשוטה יותר.
  • שיקום החייב – המטרה החשובה ביותר, המחוקק הבין שהדרך הטובה ביותר לגרום לחייבים להחזיר את החובות שלהם, היא קודם כל לשקם אותם מבחינה כלכלית, ולהחזיר אותם למעגל העבודה. חייב שלא חוזר למעגל העבודה, גם אם יחזיר את החובות שלו, מן הסתם ישקע בהם שוב, כעבור זמן מועט.
  • דאגה לנושים – הנושים צריכים לקבל חזרה את כספם, זה חלק מהזכויות שלהם בתור נושים, וגם יעודד נושים ומלווים להמשיך לתת הלוואות בעתיד.
  • הגברת הוודאות – החוק קובע מספר הליכים ברורים, שהופכים את הליך פשיטת הרגל לברור יותר. כשברור יותר יש תמריץ למשקיעים ומלווים להשקיע. למשל, חייב יכול לקבל במקרים מסוימים "צו שיקום כלכלי" כבר לאחר שנה.

 

איך עובד הליך פשיטת רגל?

השלב הסבר
הגשת בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון הבקשה מוגשת על ידי החייבים, או הנושים, או היועץ המשפטי, ככל שהוא רואה צורך כזה. הגשה היא לממונה על הליכי חדלות פירעון, או להוצאה לפועל, תלוי כמובן בסכום והיקף החובות. לממונה יש אח"כ 30 יום לשקול האם להורות בצו על פתיחת ההליך. למה השלב הזה קריטי, ולמה חשוב בעיקר בשלב זה להתייעץ עם עורך דין? בבקשה תצטרכו לפרט בדיוק את מצבכם הכלכלי בגינו אתם מבקשים את הבקשה. ולצורך זה, תצטרכו גם להמציא מסמכים המעידים על מצבם. זה הזמן שאתם מספרים את הסיפור העובדתי שלכם, שילווה אתכם מכאן והלאה, והסיפור הזה צריך להיות מדויק ככל האפשר.
תקופת הביניים שלב שאורכו תשעה חודשים. הממונה עוד לפני כן יכול כמובן לדרוש הסברים נוספים, אם יש בעיניו צורך. הממונה ממנה נאמן, שגם בוחן את מצבו הכלכלי של החייב במשך תשעה חודשים. עובר על הכנסותיו והוצאותיו, ומגיש דו"ח ממצאי בדיקה בסיום התקופה. במקביל, נפתחת קופת נשייה, לשם משולמים הכספים שמחזיר החייב, שבסוף ההליך יועברו לנושים. במקביל, זה הזמן של הנושים להגיש את תביעות החוב שלהם לנאמן, כדי שיכניס אותם למאזן הכללי.
בניית תכנית שיקום כאמור, הנאמן, מגיש דו"ח מפורט לממונה, שבו מפורטות כלל הנסיבות הכלכליות שבגינן ביקש החייב לפתוח את ההליך. הנאמן גם מפרט בדו"ח אם יש נכסים שאפשר כבר לפרוע מהם חלק מהחובות. בנוסף, עליו לחוות את דעתו האם החייב התנהל בתום לב. הנאמן יכניס את תביעות החוב גם הן לדו"ח. על פי הדו"ח בונה הממונה תכנית חדשה לשיקום כלכלי.
צו שיקום כלכלי הצו נקבע על ידי בית המשפט, לאחר שנה אחת בלבד, לרוב הוא יהיה למשך שלוש שנים, ועל החייב לעמוד בתנאים שהוצבו על ידי בית המשפט. בזמן הזה, הוא צריך לשלם לפי תכנית התשלומים, והכסף מועבר לקופת הנשייה. בנוסף, הנאמן נמצא אתו בקשר הדוק, ובודק שהוא אכן ממלא את התנאים נקבעו בצו השיקום הכלכלי.
וידוא התנאים וצו הפטר מחובות בסיום התקופה, בודק בית המשפט אם החייב עמד בתנאים, ואם התשובה חיובית, הוא נותן צו הפטר מיתר החובות לחייב.

 

 ישנם מספר פרמטרים, בהם צריך לעמוד החייב שרוצה לפתוח בהליכי פשיטת רגל:

  • סך החובות – סך החובות של החייב צריכים לעלות על סך 55,542.43 ₪. הערכאה המשפטית שדנה בבקשה, מוגדרת לפי סך החובות. כשסכום החובות גבוה מ-166,627.31 ₪ (נכון לשנת 2024), הבקשה תידון בבית משפט השלום. אם נמוך מסכום זה, היא תידון בלשכת ההוצאה לפועל.
  • זיקה לישראל – לחייב צריכה להיות זיקה למדינת ישראל. מה זה אומר? זה יכול להיות מגורים בישראל, יכול להיות רישום נכס בישראל, או כל קשר אחר שמוכיח זיקה.
  • פתיחת הליכים כנדרש – יש לפתוח את ההליכים כמו שנכתב בחוק, ויש לשלם את האגרות ולהמציא את המסמכים הרלוונטיים.

כמובן שאם מדובר בתאגידים הפרמטרים קצת שונים, אך המאמר הזה מתעסק בעיקר בחייבים. כדי לדעת אם אתם עומדים בקריטריונים, מומלץ לכם מאוד להתייעץ כבר לפני כן עם עורך דין שמבין בתחום פשיטת רגל וחדלות פירעון.

 

מהן ההשלכות של הליך פשיטת רגל (חדלות פירעון)?

למה קיימת לרוב התלבטות אם זו הדרך המתאימה ביותר עבור לחייב? התשובה היא שהליך פשיטת רגל אינו הליך פשוט כלל וכלל, וכאמור, אורכו יכול במקרים מסוימים להיות גם מעל שלוש שנים. החייב גם צריך לבצע הרבה ויתורים. הוא צריך לעמוד בתוכנית השיקום הכלכלית שנקבעה עבורו בבית המשפט וגם יוטלו עליו במהלך התקופה הגבלות שונות, כמו איסור יציאה מהארץ, לצד הגבלות שונות על חשבון הבנק שלו והגבלת שימוש בכרטיס אשראי.

כן צריך לדעת כי ישנם מסלולים אחרים, נוספים, כמו איחוד תיקים, או הסדר חובות, בהם הדרך מבחינת ההגבלות יותר קלה.

 

מה תפקידו של עורך דין פשיטת רגל במצב כזה?

קודם כל, עורך הדין בכלל בוחן את מצבכם הכלכלי, וימליץ האם זה המסלול הטוב ביותר עבורכם. שימו לב, שהליך זה לא מתאים במקרה שהחייב לא מעוניין, או לא יכול למכור את הנכסים שלו, ובמקרה כזה, על עורך הדין לשקף לכם את הסיכונים וההשלכות החלות עליכם בהליך, וימליץ עבורכם על מסלול אחר.

אם הוחלט שזו הדרך המיטיבה עבורכם, עורך הדין ירכז עבורכם את כל המסמכים ויבדוק שהם תקינים, וכמובן ינסח עבורכם את הבקשות והתגובות לממונה, וזאת כדי שהאינטרסים שלכם יקודמו בצורה הטובה יותר.

לסיכום, כדאי לכם מאוד להתייעץ עם עורך דין שמבין בתחום פשיטות הרגל. עורך דין יוכל כמובן לבחון את מצבכם, והאם אתם באמת זכאים לפשיטת רגל, לפחות לפי הפרמטרים שכבר הזכרנו לעיל, ואם נכון עבורכם לפנות להליך זה בהתייחס לנכסים שלכם, ומה ניתן יהיה "לקחת" לכם. מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי ואמין, טרם פנייה להליך, כדי לבחון מה ההליך המתאים ביותר עבורכם.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ