חייגו לייעוץ:
077-803-5216

התנגדות לתביעה על סכום קצוב

אם אתם עומדים בפני הליכי הוצאה לפועל, דעו שיש לרשותכם מספר אפשרויות להתמודד למול הסיטואציה, אחת מהם היא התנגדות לתביעה על סכום קצוב. אז אם נתבעתם בהוצאה לפועל בתביעה על סכום קצוב, תוכלו להתנגד לתביעה, תוך 30 יום, מהרגע שקיבלתם את האזהרה. מה זה אומר התנגדות לתביעה על סכום קצוב? מה זה בכלל סכום קצוב? מה תפקידו של עורך הדין בסיפור? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

תביעה על סכום קצוב – מה זה אומר בכלל?

לפני שמדברים על התנגדות לתביעה על סכום קצוב, על כך נפרט בהמשך, עליכם להבין לעומק מה זה אומר בדיוק תביעה על סכום קצוב. הזוכים, כלומר אותם אנשים שסבורים שחייבים להם כסף, מכוח חוזה או מסמך בכתב, רוצים, מן הסתם, לקבל את כספם חזרה. איך עושים זאת? אז אחד מבין הכלים החוקיים שעומדים לאותם זוכים, היא מערכת ההוצאה לפועל. כך, יכול אותו אדם, אשר לטענתו חבים לו כסף, להפעיל הליכי ההוצאה לפועל, ובכך לנסות ולקבל חזרה את מה שהוא סבור שמגיע לו. מאיפה הגיע ההליך הזה? מה היתרונות שלו? ומה המקור שלו בחוק? מוזמנים להמשיך לקרוא.

 

מהו המקור החוקי להגשת תביעה על סכום קצוב?

ההליך נקרא תביעה על סכום קצוב, ומקורו בסעיף 81א1 לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז -1967. מה בעצם זה נותן לזוכה? ההליך, כאמור, נותן לו אופציה לפתוח תיק בהוצאה לפועל, בדרך כלל בסיוע של עורך דין, ללא ההליך המוקדם בבית המשפט. התייעצו עם עורך דין המתמחה בהגשת תביעות על סכום קצוב, הוא יגיד לכם שמדובר בהליך (יחסית) מאוד פשוט ונוח עבורכם.

אופציה אחרת, היא הגשת תביעה בבית משפט, אשר כולל כמובן אגרות בהתאם, כולל הוצאות לייצוג משפטי, וכמובן לוקח זמן רב ולא מעט משאבים נפשיים. עבור אותו אדם שסבור שחבים לו כסף, "החיסכון" של ההליך בבית משפט, כלומר "הדילוג" עליו, ופתיחת תיק ישירות בהוצאה לפועל נגד החייב או החייבים, יכולה להגדיל את הסיכויים עבורו לקבל את אשר לטענתו מגיע לו, באופן יותר קל ומהיר, אך לצד זה נציין שיש להליך זה כללים ברורים שאותו תובע נדרש לעמוד בהם, ויש כמובן את זכויות הצד השני, הנתבע, והוא יוכל להגיש התנגדות לתביעה על סכום קצוב, כפי שנפרט בהמשך המאמר.

התנגדות לתביעה על סכום קצוב
התנגדות לתביעה על סכום קצוב

 

הסעיף בחוק – מתי נבצע תביעה על סכום קצוב?

החוק, סעיף 81א1 קובע כך:

"תביעה שהיא אחת מאלה:

(1)   תביעה על סכום כסף קצוב הבאה מכוח חוזה או התחייבות מפורשים, שיש עליה ראיה בכתב;

(2)   תביעה הבאה מכוח חיוב לשלם סכום כסף קצוב שעילתו בהוראה מפורשת של חיקוק;

ניתן להגיש תביעה על סכום קצוב ישירות בהוצאה לפועל, בכפוף להוראות סעיף זה, ובלבד שסכום התביעה אינו עולה על 75,000 שקלים חדשים ביום הגשתה, והוא אף אם עלה הסכום לאחר מכן מחמת הפרשי ריבית או הצמדה (בסעיף זה – "תביעה על סכום קצוב").

כלומר, ישנם שני מקרים שבהם ניתן להגיש את התביעה לסכום קצוב, כפי שמפורט בחוק, כשמדובר בתביעה על סכום כסף שידוע לכולם מראש, אותו ניתן לחשב בקלות. זה צריך להיות סכום שמגיע לזוכה בשל התחייבות שניתן להוכיח בכתב, אם זה בחוזה, ואם זה בהתחייבות אחרת, נעשתה בכתב. רק במקרה כזה, ניתן לתבוע על בדרך של הגשת תביעה על סכום קצוב. כך, שאם יש חוזה עם מישהו, והוא מפר אותו, ניתן לתבוע על סכום קצוב, אך שימת לב, תביעות אלו נועדו לסכומים מוגבלים, כאמור, עד 75,000 ₪. בנוסף, אם מדובר על סכום שקבוע כבר מראש בחוק, כמו למשל אגרה שלא שלמה, גם במצב זה אפשר לתבוע באמצעות הליך של תביעה על סכום קצוב (מתאים בעיקר לרשויות).

 

מי "מפקח" על הליך לאחר קבלת התביעה על סכום קצוב?

אז אם התביעה על סכום קצוב התקבלה (למשל, ככל ולא הוגשה התנגדות מטעם החייב) מי שמפקח על ההליך הוא רשם ההוצאה לפועל. אז מה קורה לאחר שמתקבלת התביעה על סכום קצוב? בדיוק כמו כל הליך שמתנהל בלשכת ההוצאה לפועל, נפתח תיק הוצאה לפועל, ויש כמובן זכות לנקוט בכלל ההליכים הקיימים בהוצאה לפועל כנגד החייב, אם זה הליכי עיקול חשבון בנק, או הליכי עיקול משכורת, הטלת הגבלת צו עיכוב יציאה מהארץ והגבלות נוספות, במטרה לגרום לפירעון החוב.

אך חשוב לדעת, שהחוק מאפשר מתן הגנות לצד השני, לנתבע (לחייב), וקבע כללים ברורים שבאים במטרה להגן הזכויות המוקנות לחייב אשר יוכל, למשל, להגיש התנגדות לתביעה, כלומר, התנגדות לתביעה על סכום קצוב, ומיד נפרט על כך.

 

מה הרציונל של הליך התביעה על סכום קצוב?

בסוף, מערכת המשפט מוצפת בהליכים שונים, והעומס עליה הוא אדיר. מסיבה זו קבע המחוקק שבמקרים שתביעת הזוכה "חזקה", כלומר יש "ראייה בכתב", מסמך או חוזה, דבר שאמור "להקל" על הוכחת התביעה, ולכן על פניו נראה שאין צורך לנהל הליכי משפט ארוכים ביחס לחוב עצמו, ומכאן המחוקק נתן אפשרות חוקית לגשת להליך זה, של תביעה על סכום קצוב.

איננו מייצגים זוכים, אך עבורם נציין, שאוד מומלץ להתייעץ עם עורך דין שילווה אתכם, משום שיש כללים ברורים, כיצד מתנהל ההליך, לרבות ההליכים המקדמיים שלו, למשל, צריך לשלוח מכתב התראה לפני ההליך המשפטי, ובו בעצם תפורט התשתית הראייתית הקיימת, ויש לתמוך את התביעה במסמכים המוכיחים את מקור החוב. לגבי נקודה זו, נציין, שאנו במשרד מייצגים חייבים וקורה לא מעט שאנו "משתמשים" באותן טעיות שעושים הזוכים, על מנת לדחות או להחליש את התביעה שמוגשת מטעמם על סכום קצוב.

 

שלבי הגשת התביעה על סכום קצוב

השלב הסבר
שליחת מכתב התראה לחייב כאמור, כמו לפני כל הליך משפטי, הזוכה יצטרך לשלוח מכתב התראה לנתבע. במכתב הוא מתריע על כוונה להגיש בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב, ואף עליו לפרט את הסכום. שימו לב, שגם לחייב יש זכויות, והוא אמור לקבל את הזמן המתאים לו להגיב על התביעה על סכום קצוב. את המכתב יש להגיש בדואר רשום עם אישור מסירה. ואם אתם כזוכים עושים זאת באופן עצמאי, ולא בעזרת עורך דין, כדאי מאוד לדאוג שתבוצע מסירה אישית ע"י שליח מטעמכם ליתר ביטחון.
הגשת בקשה לביצוע התביעה על סכום קצוב רק לאחר מסירת מכתב ההתראה, והמתנה של 30 ימים, תוכלו להגיש בקשה לביצוע התביעה על סכום קצוב (מדוע יש להמתין 30 ימים? משום שלחייב יש זכות חוקית להגיש התנגדות לתביעה על סכום קצוב, כפי שנפרט מיד).

את הטופס בקשה לביצוע תוכלו לשלוח כאמור רק לאחר שלושים יום, מיום המצאת מכתב ההתראה לחייב. הטופס של הבקשה נקרא טופס 203, ועדיף שתעשו זאת באמצעות עורך דין שמייצג זוכים, בשל הצורך בידע משפטי, ובידע איך לעשות שימוש נכון במסמכים שיש לרשותכם.

הגשת הבקשה לתביעת סכום קצוב עליכם לשלם אגרת פתיחת תיק – 60 ₪, ולהגיש את הבקשה בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל.

 

מהם מסמכים שיש לצרף לתביעה על סכום קצוב?

שימו לב שלבקשה לביצוע התביעה על סכום קצוב, יש לצרף מספר רב של מסמכים המבססים את התשתית העובדתית, בין השאר: ייפוי כוח של עורך דין ככל ואתם מיוצגים. כתב תביעה הכולל את כל הטענות והסיפור העובדתי. ראיות בכתב – כפי שנקבע בסעיף 81א1 בחוק (ראו בפסקה הבאה). העתק של מכתב ההתראה ששלחתם, אישור על שליחת מכתב ההתראה, העתק תשובת החייב למכתב ההתראה ששלחתם, ככל וישנה, ואישור משרד הפנים לעניין זהות החייב.

אילו מסמכים משמשים "ראיה בכתב" לצורך הגשת תביעה על סכום קצוב?

  • הסכם שכירות
  • חוזה
  • הוראת קבע חתומה
  • חשבונית חתומה. יש אפשרות להגיש את התביעה, גם כאשר מוגשות מספר חשבונית ורק אחת מהן חתומה.
  • שיק שהוצג לבנק לפירעון, אך חולל או אבד. לצורך הגשת התביעה יש לצרף כתב שיפוי או אישור של הבנק, שהשיק אכן הופקד אצלו.

אילו מסמכים לא נחשבים ראיה בכתב ולכן לא מאפשרים הגשת תביעה על סכום קצוב?

  • אז בשונה מהאמור לעיל, חשבונית לא חתומה בידי החייב – לא תהיה ראיה בכתב.
  • כרטיס חיוב
  • התכתבות בדוא"ל
  • עסקה שבוצעה "מרחוק" באמצעות האינטרנט
  • אסמכתא לעסקה שנעשה בטלפון

 

אז מה זה אומר "התנגדות לתביעה על סכום קצוב"?

כעת נעבור לצד השני, לנתבע, שכן גם לו ("לחייב" לכאורה) יש זכויות, ואחת מהחשובות שבהן היא היכולת להגיש התנגדות לביצוע התביעה על סכום קצוב. אם בתור חייבים, יש לכם טענות הגנה מוצדקות, בין אם מדובר בטענה מהותית, ובין אם מדובר בטענה פרוצדורלית, תוכלו להגיש התנגדות לתביעה על סכום קצוב.

לעיתים אנו נתקלים במקרים שבהם מכתב ההתראה שקיבל החייב גרם לו לחשוש מאוד ולשלם את הכסף לזוכה באופן מידי, רק בגלל שהוא לא ידע מהן הזכויות שעומדות לרשותו. לכן, במידה וזה המצב עמו אתם מתמודדים ברגע זה, מומלץ לעצור רגע, לקבל ייעוץ משפטי שיסייע לגבש החלטה איך הכי נכון לפעול, יש לכם הרי שלושים יום להתייעץ עם עורך דין, ובזמן זה יש לשקול היטב, האם כדאי להגיש התנגדות לתביעה על סכום קצוב, או שזו לא הדרך הנכונה לפעול בה. כמו כן, נתקלנו במקרים בהם השתמשו בהליך של הגשת התנגדות לתביעה על סכום קצוב, כדי ליצור מעין מנוף לחץ מקדים על הזוכה (התובע) לצורך להגעה להסדר חובות שמטיב איתכם החייבים, ומיד נסביר למה הכוונה.

 

מה קורה לאחר הגשת התנגדות לתביעה על סכום קצוב?

אז במקרה זה התשובה מתחלקת לשניים. במידה והגשת ההתנגדות לתביעה על סכום קצוב הוגשה בזמן, כלומר תוך 30 ימים, על הרשם לעכב את כל ההליכים, ולהעביר את התביעה לבית המשפט השלום, על מנת שידון בטענות הצדדים. עיכוב ההליכים על ידי רשם ההוצאה לפועל מתבצע באופן "אוטומטי", כלומר – אין לרשם ההוצאה לפועל שיקול דעת.

לעומת זאת, אם הגשת ההתנגדות לתביעה על סכום קצוב הוגשה באיחור, יש לבקש במקביל בקשת אורכה להגשת ההתנגדות, וכן לבקש עיכוב הליכים. במצב זה, כשההתנגדות לתביעה על סכום קצוב הוגשה באיחור, יש לרשם ההוצאה לפועל שיקול דעת אם להסכים לבקשת החייב לעיכוב ההליכים, או לדחות אותה.

 

מה הנושים שלכם לא היו רוצים שתדעו?

לעיתים חייבים אשר נקלעים לסחרור כלכלי יכולים להגיש התנגדות לתביעה על סכום קצוב, תוך 30 ימים, ובכך הם יקבלו בשלב ראשוני עיכוב הליכים אוטומטי עד שתתברר התביעה בבית המשפט, דבר שיכול לקחת חודשים רבים, ובזמן זה יוכלו אותם חייבים להמשיך, למשל, את ניהול העסק שלכם, לגייס כספים, ולקדם מהלכים נוספים במקביל, כמו הסדר חוב, וזאת תוך שיש להם עיכוב הליכים מלא ולא ניתן להטיל עליהם עיקול חשבון בנק וסנקציות נוספות. במקביל מומלץ לבצע פעולות דומות שיסייעו במזעור הנזקים שלכם.

 

אז מה חשיבותו של עורך הדין התנגדות לתביעה על סכום קצוב?

אחרי קריאת המאמר אתם מן הסתם מבינים שגם הליך יחסית פשוט כמו תביעה על סכום קצוב, ובטח שעבור בקשת התנגדות לתביעה על סכום קצוב, דורשים ידע וניסיון בתחום ההוצאה לפועל ככלל, ובפרט בפן הפרוצדוראלי והמהותי בכל הקשור לתחום הליכי תביעות על סכום קצוב. היכולת לספק את המסמכים המתאימים, לספר את הסיפור כפי שצריך, ולהגיע למשא ומתן עם הזוכים בדרך האופטימלית, מצריכים ניסיון וידע מקצועי, ולכן מומלץ לפנות לעורכי דין שעוסקים בתחום ולהם הידע המשפטי הדרוש. כך תוכלו להגדיל את סיכויים שלכם, ולהביא לתוצאה הרצויה עבורכם.

עומדים לרשותכם 30 ימים שמתחילים "להיספר" מהרגע בו קיבלת את התביעה על סכום קצוב, כלומר מהרגע בו חתמתם על אישור המסירה.

לאחר שהחייב יגיש לרשם ההוצאה לפועל את ההתנגדות לתביעה על סכום קצוב, רשם ההוצאה לפועל מחויב להעביר את טענות הצדדים לבית המשפט, שהוא הגורם שמוסמך להכריע בתביעה. לאחר בחינת טענות הצדדים ייתן בית המשפט פסק דין לפיו למעשה יקבע אם ייסגר תיק ההוצאה לפועל שנפתח נגד החייב, או לחלופין, רשאי הזוכה לבצע פעולות גבייה נגד החייב.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
פתיחת חשבון בבנק הדואר ללקוח מוגבל
מהן הזכויות שקבע החוק ומהן ההגבלות, מהי הוראה 422 של המפקח על הבנקים, כל המידע הדרוש במדריך שלפניכם >>>
עיקול חשבון בנק ללא התראה
עיקול חשבון בנק ללא התראה – איך דואגים לטיפול מהיר ויעיל בבעיה?
עורך דין חובות
מה זה עורך דין חובות? ואיך הוא יכול לסייע לכם לטפל בחובות הכספיים שלכם? בנוסף, הסברנו כיצד החוק בא לעזור לחייבים לסגור את התיקים בהוצאה לפועל, למחוק חובות ועוד.
איך בודקים עיקול על חשבון בנק?
איך בודקים עיקול על חשבון בנק? כל מה שחשוב לדעת אם חשבון הבנק שלך מעוקל על ידי ההוצאה לפועל
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק?
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק? המטרה: ביטול עיקול חשבון בנק במהירות האפשרית בקלות ובמינימום נזקים
רשימת תיקים לחייב – עו"ד אורי גילת מסביר מהן האפשרויות של חייבים
אז מה באמת אתם יכולים לעשות? מהי האפשרות המומלצת ביותר? ומהי רשימת תיקים לחייב בכלל? כל הפרטים, עם הסבריו המלומדים של עורך דין אורי גילת, במאמר שלפניכם.
בדיקת עיכוב יציאה מהארץ – איך מתבצעת ומה עושים שהוטל צו עיכוב יציאה?
במאמר זה נפרט מהן הדרכים באמצעותן תוכלו לבצע בדיקת עיכוב יציאה מהארץ לפי תעודת זהות או במענה הטלפוני, ונסביר מהם התנאים שמאפשרים ביטול עיכוב יציאה מהארץ באופן מידי, ואילו עוד אפשרויות עומדות לרשותכם?
ביטול עיקול משכורת
עיקול משכורת הוא אחד מאמצעי הגבייה האפקטיביים ביותר שעומדים לרשות הנושים במערכת ההוצאה לפועל, והם משתמשים בהם לרוב בצורה דורסנית לשם גביית חובות כאשר אין לחייב נכסים או רכוש לעקל. במאמר זה נרחיב על הנסיבות שבהן מוטל עיקול על משכורתו של חייב, תוך התייחסות להגנות הקיימות בחוק הגנת השכר שחובה עליכם לדעת!, ונסביר כיצד ניתן לבצע ביטול עיקול משכורת בהוצאה לפועל, ומדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום.
הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש
מה זה אומר "הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש"? מה כולל ההליך וממה צריך להימנע? למה צריך עורך דין במקרה כזה? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר עבורנו?
ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל
מה קורה כאשר אנחנו מתנגדים להחלטה של רשם ההוצאה לפועל? כיצד מתנהל הליך ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל? מה כדאי לדעת? ומה הסיבה המרכזית לפנות לעורך דין הוצאה לפועל במקרים אלו?
עורך דין עיקולים – המטרה לסגור את תיקי החובות במינימום סיכונים ונזקים
עורך דיו עיקולים: איך עורך דין שהמייצג חייבים מבטל עיקול חשבון בנק ועיקול משכורת בהוצאה לפעול? מהן הדרכים המומלצות לבטל עיקולים? מומלץ לקריאה
עורך דין הוצאה לפועל חינם – פתחו נגדך תיקים בהוצל"פ? יש דרכים להתמודד ולחזור לשליטה כלכלית
מה זה עורך דין הוצאה לפועל חינם? סיוע משפטי עבור מי שפתחו נגדו תיקים הוצאה לפועל, ואילו דרכים יש כדי להתמודד עם החובות ולחזור לשליטה כלכלית?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ