חייגו לייעוץ:
077-803-5216

פקודת מאסר מזונות

התקשרו מהמשטרה לעדכן אתכם שעומדת כנגדכם פקודת מאסר? קיבלתם מכתב התראה מהוצאה לפועל בגין חוב מזונות? נכון, ממבט ראשון מדובר במכתב מאיים ומאוד מרתיע, ואין ספק שיש למצוא פתרון משפטי שייתן מענה לסיטואציה במהירות האפשרית. מה זה אומר בכלל פקודת מאסר מזונות או פקודת מאסר הוצאה לפועל? איך מסדירים את התשלום? כמה זמן יש לנו לשלם? והאם יש עוד אפשרויות לטיפול במצב? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

לפני הכל, מה זה אומר תשלום חוב להוצאה לפועל?

כשמדובר בתשלום חוב הוצאה לפועל, יש לכם בעצם שלוש דרכים לבצע את התשלום. שימו לב, תשלום להוצאה לפועל זה משהו שצריך להתרחש במהירות האפשרית, במידת האפשר, ובכל מקרה אסור להזניח ולהתעלם. הסיבה לכך היא שאחרי זמן מסוים, אם לא שילמתם את החוב, תהיינה לכך השלכות. בין השאר, הגבלות מסוימות, עיקולים, וסנקציות לא נעימות כלל, וכמובן שהחוב לא "יעלם" אלא רק יצבור ריביות ויתפח, מה שמן הסתם יקשה עוד יותר בהמשך בכל הנוגע להתמודדות מולו.

 

אז מה הן שלוש האפשרויות לשלם?

הדרך לשלם הסבר
העברת תשלום ישירות לזוכה תוכלו להעביר את הכסף, את החוב שיש לכם, ישירות לידי הזוכה, כלומר בעל החוב, שבית המשפט כבר פסק שעליכם לשלם לו את הכסף. תוכלו להעביר גם לעורך דינו כמובן.
ביצוע התשלום בדואר אם אתם כבר בשלב ההוצאה לפועל, תוכלו לשלם את החוב בעזרת שובר תשלום שניתן בדיוק לצורך זה, ישירות דרך בנק הדואר.
ביצוע התשלום בלשכת ההוצאה לפועל במכתב האזהרה שלכם, מצוין איזו לשכה מטפלת בתיק. תוכלו לגשת ללשכה ולשלם שם את החוב.

 

פקודת מאסר מזונות
פקודת מאסר מזונות

 

אז מה זה אומר פקודת מאסר הוצאה לפועל?

מה שקורה בעצם זה שהאישה פונה להוצאה לפועל במקרה שהגרוש שלה לא שילם את המזונות, אותם הוא חייב לשלם לפי צו בית משפט. ישנם מקרים, בהם הזוכה יהיה המוסד לביטוח לאומי, וזאת משום שהגרושה תפנה למוסד לביטוח לאומי, ותקבל מהם, לאורך תקופה מסוימת את דמי המזונות, ואז המוסד לביטוח לאומי, בעצם "נכנס במקומה", ודורש את סכום חוב דמי המזונות שהועבר ממנו ישירות לגרושה. שימו לב שרק בגין חוב מזונות יש כיום מאסר, בשאר החובות ביטלו את האופציה למאסר.

 

חוב מזונות בהוצאה לפועל – איך זה עובד?

מדובר בהליך שמורכב משני שלבים:

השלב הסבר
שלב האזהרה לאחר שהזוכה מגישה בקשה לגביית דמי המזונות, אתם, בתור חייבים, תקבלו הודעת אזהרה, שנפתח מולכם תיק בהוצאה לפועל. במסגרת ההודעה, תקבלו הנחיות להסדרת או הסרת החוב. ויש לכם זמן מוגבל להסדיר את העניין.
שלב הגבייה אם החייב לא שילם את דמי המזונות, הזוכה יכולה להגיש בקשות ללשכת הוצאה לפועל כדי שהחייב ישלם לה. הוא יכול לבקש בקשה לעיקול נכסים, עיקול כספים אצל צד ג' (כמו עיקול חשבון בנק, עיקול משכורת), וכן צו עיכוב יציאה מהארץ והגבלות נוספות המיועדות לכך שיופעל לחץ על החייב לשלם את דמי המזונות.

 

מתי אפשר לבקש צו מאסר? ומתי לא?

לצורך הגשת בקשה לצו מאסר, שתוביל לפקודת מאסר בתיק מזונות בהוצאה לפועל, אתם צריכים שיתרחשו מספר תנאים. בין השאר, כמובן, שהחייב ישתמט מתשלום החובות. שהחייב יהיה בעל יכולת להחזיר את החוב על פי צווי תשלומים שכבר נקבעו לו על פי רשם ההוצאה לפועל, אך הוא לא עושה זאת. וכן, במקרה שהחייב לא ממלא הוראה של רשם ההוצאה לפועל, למשל, המצאת מסמכים, ככל שהוטלה עליו הוראה כזאת.

 

איך נעשית בפועל הבקשה לצו מאסר ואיך מגישים אותה?

ממלאים את טופס הבקשה לצו מאסר בתיק מזונות דרך האינטרנט, ועליכם להגיש אותו באופן פיזי בסניף ההוצאה לפועל בו כבר מתנהל התיק, או לשלוח את הטפסים באמצעות דואר ישראל. כמובן שכשאתם מגישים את הבקשה תצטרכו להזדהות באמצעות תמונה רשמית. שימו לב, שעליכם לציין את הסכום שנדרש לביטול צו המאסר בתיק המזונות, ויש לשים לב שהוא לא יעלה על גובה החוב כולו. עליכם לבקש באיזה אופן יימסר הצו, אם במסירה אישית לידי החייב או לא. אם ידוע לכם שכתובת היעד לביצוע פקודת המאסר היא איננה הכתובת שהחייב מתגורר בה בפועל, יש לציין זאת בבקשה עצמה.

 

מה יקרה עכשיו?

אם הבקשה לצו מעצר תאושר, תוצא פקודת מאסר מזונות לתקופה של עד 21 יום, אלא אם ישלם החייב את הסכום שקבע הרשם. כאמור, הזוכה בתיק יכול לבקש שהצו יימסר במסירה אישית על ידי המשטרה לחייב. הזוכה בתיק גם יכול לאתר את החייב בכל מקום ולהודיע למשטרה. הצו יבוצע תוך 90 יום מהרגע שהמשטרה קיבלה אותו. שימו לב ששירות הוצאת פקודת מאסר בהוצאה לפועל טומנת בחובה עלות של אגרה בסך 233 ₪. זוכה בתיק מזונות לא תצטרך לשלם בעת הגשת הבקשה, אלא הסכום פשוט ינוקה ממה שתקבל בהמשך.

 

מתי לרוב מתבקשת פקודת מאסר מזונות בשל חוב מזונות בהוצאה לפועל?

בדרך כלל פקודת מאסר יוצאת נגד חייב "שחיי מתחת לרדר" ולא ניתן "לתפוס" אותו, כי הוא עובד ללא תלוש, לא מנהל חשבון בנק, ולא רשומים עליו שום נכסים. במקרים אלה ודומים, ועל מנת לגבות את החוב מחייב כזה, מבקשים להוציא פקודת מאסר, ולאסור אותו. כשהמטרה היא להפעיל עליו לחץ, כדי שיתגייס לטובת הסדרת חובותיו.

אנו במשרד נתקלים לא מעט בכאלו שצריך "לקים אותם לחיים", כלומר, להחזיר אותם להתנהלות מסודרת. אלו מקרים מאוד שכיחים, ואנו נתקלים בהם באופן יומיומי. אלו אנשים שלא יכולים לעבוד בצורה מסודרת כי יעקלו אותם (בדרך כלל יש להם לצד החוב מזונות, חובות נוספים לנושים רבים, בנקים, חברות אשראי, ספקים שונים ועוד).

הם לא בחרו לחיות "מתחת לרדר", אלא הם נאלצו לחיות כך. אך זה לא חייב להימשך, ואפשר בהתנהלות משפטית נכונה, שמוכיחה את עצמה, לבחור לפעול מעתה אחרת!. אם במקרה הגעתם לסיטואציה כזאת, מומלץ מאוד לפנות לקבלת ייעוץ במשרד עורכי דין שמבין בתחום של פקודת מאסר מזונות, ובכלל תחום ההוצאה לפועל כולו, ולבדוק מהן דרכי הטיפול הנכונות עבורכם, במקרה הפרטני שלכם.

 

מתי לא ניתן להוציא כנגד חייב צו מאסר בשל חוב מזונות בהוצאה לפועל?

במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, מקבלים בין היתר גם הגנה מפני חוב מזונות, כך שלא ניתן יהיה לעקל אותם, לפעול נגדם, וכמובן גם לא ניתן יהיה להוציא כנגדם פקודת מאסר. אך חשוב להבין שהליך חדלות פירעון לא בא במטרה להתחמק מתשלום חובות, ממש לא, אלא בדיוק להיפך. מטרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, כשמו כן הוא, לאפשר לחייב לעבור הליך שיקום כלכלי, ותוכלו לקרוא על כך בהרחבה במאמר "מה זה חדלות פירעון?".

 

מה יעשה עורך הדין?

הוא יבחן את מלוא הפרטים הקשורים לכם, ישאל אתכם בדיוק לגבי כל פרט ופרט. ישאל לגבי הנכסים הפיננסיים שיש לכם, ויברר אם יש לכם הכנסות צפויות קרובות. אחרי כל זה, הוא יגבש את המלצתו לגבי המצב, כשהוא כמובן מתחשב ברצון לסיים את המשבר הכלכלי הקיים, ובוודאי מנסה למנוע הסתבכות כלכלית נוספת, וסיבוך של האנשים הקרובים לכם, היקרים לליבכם. אחרי כל זה, הוא יציע לכם את המסלול המתאים ביותר שיספק בין היתר עיכוב הליכים וביטול עיקולים, לרבות עיקול חשבון בנק. בנוסף, אם אתם מתמודדים למול הליך של פקודת מאסר חשוב להבין שיש משמעות רבה בעיקר כעת נוכח סנקציה זו, לסיפור העובדתי אותו אתם מפרטים לגורם השיפוטי הדן בעניינכם, לרוב יהיה זה רשם ההוצאה לפועל.

 

מתי לדבר עם עורך הדין?

חשוב להגיד, התייעצות עם עורך דין צריכה להתקיים מהר ככל האפשר. למה? בסוף, המסמכים שאתם מעבירים הם אלו אשר מספרים את הסיפור שלכם, בין אם זה במקרה שקיבלתם התראה על פקודת מאסר שעומדת בפניכם, או רק אזהרה לגבי הוצאה של אחת כזאת, ובין אם זה בהליכם שונים בהוצאה לפועל. המסמכים הם אלו אשר מבססים את הגרסה העובדתית שמסרתם. זה בעצם "הצד שלכם" במחלוקת עם הנושה, או הזוכה, אליו אתם צריכים להעביר תשלום, ועם מסכת עובדתית זו גם תלכו אורך הדרך מעתה ואילך. בדיוק מהסיבה הזאת ההתייעצות עם עורך דין מקצועי שמבין בתחום, היא כה חשובה, והיא תסייע לכם להגדיל את סיכויי קבלת בקשתכם.

 

אז מה תכל'ס עלי לעשות?

קיבלתם מכתב אזהרה לגבי פקודת מאסר בהוצאה לפועל, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות זה להתייעץ עם עורך דין ולראות מה הסיפור שאתם הולכים לספר, מה הצד שלכם בסיפור הזה. בנוסף, עורך הדין יבחן את סיכויי בקשתכם, וייתן את הערכתו המקצועית לגבי הכי נכון לעשות כעת, לצד בחינת האפשרות לביצוע הסדרים מתאימים, כדי להימנע מהפעלת מסנקציה זו של הוצאת פקודת מאסר מזונות.

התשובה היא כן. בהחלט ניתן להביא לביטול פקודת מאסר שניתנה על ידי רשם ההוצאה לפועל, ולצורך כך יש להגיש בקשה מתאימה ולתמוך אותה בפסקי דין אשר מתאימים לנסיבות המקרה הפרטני שלכם, וכן יש לפרט בפני רשם ההוצאה לפועל את הנימוקים המשפטיים והעובדתיים התומכים בקבלת בקשתכם כעת.

התשובה היא לא. סוג החוב היחיד שלגביו ניתן להוציא נגד החייב פקודת מאסר נכון למצב המשפטי כיום, הוא רק בגין חוב שנצבר בהיעדר תשלומי דמי מזונות, ולצורך כך על הזוכה להגיש בקשה להוצאת פקודת מאסר מזונות, כמפורט בהרחבה במאמר.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
פתיחת חשבון בבנק הדואר ללקוח מוגבל
מהן הזכויות שקבע החוק ומהן ההגבלות, מהי הוראה 422 של המפקח על הבנקים, כל המידע הדרוש במדריך שלפניכם >>>
עיקול חשבון בנק ללא התראה
עיקול חשבון בנק ללא התראה – איך דואגים לטיפול מהיר ויעיל בבעיה?
עורך דין חובות
מה זה עורך דין חובות? ואיך הוא יכול לסייע לכם לטפל בחובות הכספיים שלכם? בנוסף, הסברנו כיצד החוק בא לעזור לחייבים לסגור את התיקים בהוצאה לפועל, למחוק חובות ועוד.
איך בודקים עיקול על חשבון בנק?
איך בודקים עיקול על חשבון בנק? כל מה שחשוב לדעת אם חשבון הבנק שלך מעוקל על ידי ההוצאה לפועל
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק?
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק? המטרה: ביטול עיקול חשבון בנק במהירות האפשרית בקלות ובמינימום נזקים
רשימת תיקים לחייב – עו"ד אורי גילת מסביר מהן האפשרויות של חייבים
אז מה באמת אתם יכולים לעשות? מהי האפשרות המומלצת ביותר? ומהי רשימת תיקים לחייב בכלל? כל הפרטים, עם הסבריו המלומדים של עורך דין אורי גילת, במאמר שלפניכם.
בדיקת עיכוב יציאה מהארץ – איך מתבצעת ומה עושים שהוטל צו עיכוב יציאה?
במאמר זה נפרט מהן הדרכים באמצעותן תוכלו לבצע בדיקת עיכוב יציאה מהארץ לפי תעודת זהות או במענה הטלפוני, ונסביר מהם התנאים שמאפשרים ביטול עיכוב יציאה מהארץ באופן מידי, ואילו עוד אפשרויות עומדות לרשותכם?
ביטול עיקול משכורת
עיקול משכורת הוא אחד מאמצעי הגבייה האפקטיביים ביותר שעומדים לרשות הנושים במערכת ההוצאה לפועל, והם משתמשים בהם לרוב בצורה דורסנית לשם גביית חובות כאשר אין לחייב נכסים או רכוש לעקל. במאמר זה נרחיב על הנסיבות שבהן מוטל עיקול על משכורתו של חייב, תוך התייחסות להגנות הקיימות בחוק הגנת השכר שחובה עליכם לדעת!, ונסביר כיצד ניתן לבצע ביטול עיקול משכורת בהוצאה לפועל, ומדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום.
הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש
מה זה אומר "הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש"? מה כולל ההליך וממה צריך להימנע? למה צריך עורך דין במקרה כזה? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר עבורנו?
ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל
מה קורה כאשר אנחנו מתנגדים להחלטה של רשם ההוצאה לפועל? כיצד מתנהל הליך ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל? מה כדאי לדעת? ומה הסיבה המרכזית לפנות לעורך דין הוצאה לפועל במקרים אלו?
עורך דין עיקולים – המטרה לסגור את תיקי החובות במינימום סיכונים ונזקים
עורך דיו עיקולים: איך עורך דין שהמייצג חייבים מבטל עיקול חשבון בנק ועיקול משכורת בהוצאה לפעול? מהן הדרכים המומלצות לבטל עיקולים? מומלץ לקריאה
עורך דין הוצאה לפועל חינם – פתחו נגדך תיקים בהוצל"פ? יש דרכים להתמודד ולחזור לשליטה כלכלית
מה זה עורך דין הוצאה לפועל חינם? סיוע משפטי עבור מי שפתחו נגדו תיקים הוצאה לפועל, ואילו דרכים יש כדי להתמודד עם החובות ולחזור לשליטה כלכלית?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ