חייגו לייעוץ:
077-803-5216

חובות שלא נכללים בפשיטת רגל

הליך פשיטת רגל אינו הליך פשוט, אף פעם. ועדיין, אתם צריכים לזכור שזה הליך שיכול להגיע לכל אחד. אם זה אירוע רפואי פתאומי, או תכנון לא נכון במשך תקופה מסוימת. האם ניתן להגיע דרך הליך פשיטת רגל לפטור מחובות? המחוקק אמר שכן, ומצד שני, אתם גם צריכים לדעת, שיש חובות, שצו הפטר של פשיטת רגל, לא חל לגביהם. מה הם החובות שלא נכללים בהליך פשיטת הרגל? במה יעזור לנו עורך דין? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר? כל התשובות במאמר שלפניכם.

כמה מילים לגבי פשיטת רגל

הליך פשיטת הרגל, או כפי שהוא נקרא היום, הליך חדלות פירעון, הוא הליך שמוגדר לפי החוק. היום זה נקרא חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. בעבר חלה פקודת פשיטת רגל. אם אתם מרגישים שזמן רב ההוצאות שלכם גדולות מההכנסות שלכם, מלבד ייעוץ פיננסי שעליכם לקחת, ואחרי שהוא גם לא צולח, עליכם לבדוק את האופציה המשפטית של "פשיטת רגל", פנו, כבר בשלב זה לעורך דין שמתמחה בתחום פשיטות הרגל, והתייעצו אתו לגבי האפשרויות השונות שעומדות בפניכם. שימו לב, בסוף, אולי דווקא פנייה להליך פשיטת רגל, תוכל להוציא אתכם מהבור בו אתם נמצאים כרגע, וכל יתר ההליכים או הניסיונות, לא באמת יובילו לשיקום כלכלי אמיתי. זה אולי נשמע הליך לא נעים, ואכן, הוא מורכב, אך "גלגול" חובות, לאורך זמן, לא מצליח, וזה רק עניין של זמן עד שהכול יקרוס (במידה ועברתם את נקודת "האל חזור").

 

מה השינוי שחל בהליך פשיטת הרגל בשנים האחרונות?

אתם צריכים לדעת, שבשנים האחרונות, מאז חקיקת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, המחוקק שינה קצת את תפיסתו. כיום, מטרתו העיקרית של ההליך היא לשקם את החייב, בתקוה שימשיך להתנהל מעתה ואילך באופן אחראי ומחושב. היות והדגש העיקרי הוא על שיקום החייב, היום בין השאר, במהלך הליך פשיטת הרגל, עובר החייב גם סדנאות וקורסים, שהמטרה שלהם היא לשנות את הרגליו והתנהגותו מבחינה פיננסית.

כלומר, נהוג לומר שבעבר הערך העליון היה יותר החזר החוב לנושים, והיום לעומת זאת אנו רואים שהמגמה הרווחת פונה לכיוון שיקום החייב. בסוף, התשלומים שהחייב ישלם כל חודש לקופת הנשייה, יהיו הרבה יותר נמוכים מהחובות האמתיים שלו, כשהמטרה היא כאמור – שיקומו. ועדיין, יש חובות שהחייב לא יכול להכניס אותם להליך פשיטת הרגל, ולקבל עליהם פטור, גם אם מאוד רוצה, ועל כך נפרט מיד.

חובות שלא נכללים בפשיטת רגל
חובות שלא נכללים בפשיטת רגל

 

הליך פשיטת רגל – תזכורת לגבי השלבים השונים

  • הגשת בקשה למתן צו פתיחת הליכים – השלב הראשון בהליך, עליכם כמובן לצרף את המסמכים המתאימים, התומכים בבקשתכם, ולכן, וגם בשל הצורך שהבקשה תהיה מנומקת ומגובה היטב משפטית, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין שמבין בתחום פשיטות הרגל כבר בשלב ראשוני זה.
  • בחינת הבקשה ומתן צו פתיחת הליכים – הממונה על פשיטות הרגל, חדלות הפירעון, בוחן את נסיבות הבקשה, גם מבחינה משפטית, ונותן צו פתיחת הליכים. בכך, רשמית, מתחיל הליך חדלות הפירעון.
  • הקפאת הליכים והגשת תביעות חוב – בשלב זה, כלל ההליכים האחרים נגד החייב מופסקים, ובמקביל, הנאמן, שממונה על ידי הממונה, פותח קופת נשייה, וכלל הנושים, מוזמנים להגיש תביעות חוב, כדי שהנאמן יצרף אותן לתחשיב שלו לצו שיקום כלכלי לחייב.
  • בחינת הנאמן במשך תקופת הביניים – הנאמן בוחן את מצבו הכלכלי של החייב, במשך תשעה חודשים. לבית המשפט לאחר כ –  12 חודשים מרגע צו פתיחת ההליכים לתת צו שיקום כלכלי, שבדרך כלל הסתייע בהמלצותיו של הנאמן, הממונה.
  • מתן צו שיקום כלכלי – בית המשפט נותן את הצו, ומעכשיו, במשך שלוש שנים, החייב צריך לעמוד בפריסת התשלומים שנקבעה לו כהחזר חוב בצו השיקום הכלכלי. הנאמן כמובן מפקח במשך כל התקופה, שאכן החייב עומד בכך.
  • מתן צו הפטר – לאחר שלוש שנים, בהמלצת הנאמן, נותן בית המשפט צו הפטר. כמובן אם החייב עמד בכלל התנאים שהוגדרו לו מראש. שימו לב, ישנם מספר חובות, שאי אפשר לקבל בגינם צו הפטר, ועליהם נפרט מיד.

 

מהם החובות שלא ניתן לכלול בהליך פשיטת רגל?

החוק בישראל מגדיר במפורש אלו חובות לא ניתן לכלול בהליך פשיטת רגל, ואלו הם: קנסות כספיים, לרבות דוחות משטרה, דוחות חנייה, וגם דוחות מנהליים נכנסים תחת קטגוריה זו. בנוסף החוק קובע שחובות שנוצרו במרמה וחובות בגין מזונות, לא יכללו בהליך אלא במקרים חריגים בלבד, בהם נקבע שניתן לקבל הפטר, גם מחוב מזונות.

החובות שאין אפשרות לקבל עבורם צו הפטר, מופיעים בסעיף 175 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי:

סוג החוב הסבר
חוב מזונות נכון, מטרתו העיקרית של החוק, כפי שכל עורך דין שמבין בתחום, ואתו תתייעצו, יסביר לכם, היא שיקום החייב ומחיקת החוב, ועדיין, לגבי תיקי מזונות האירוע קצת שונה. המחוקק שם בסוף את טובת הקטינים, כערך עליון. למשל, חוב מזונות נמצא העדיפות נשייה על פני חובות לבנקים, חברות אשראי וכד'. בנוסף, הפטר לא חל על חוב בגין מזונות. ועדיין, המחוקק אפשר גם לבית המשפט להתערב במצבים מיוחדים, ויש אופציה לבית המשפט להפעיל שיקול דעת ולאשר הסדרים במצבים מסומים. מתי יצורף תיק מזונות להליך פשיטת רגל? במקרים חריגים, כשלמשל מצבו הבריאותי של החייב לא מאפשר לו לשלם את החוב, וכך חוב המזונות לא ישולם גם ככה, אז עדיף שישלם רק חלק בהסדר.
קנס כספי קנס כספי זה לא מושג מאוד מצומצם, והוא כולל בתוכו קנסות רבים. אם זה דוח עירייה, אם זה דוח על חנייה ואם זה דוח תנועה, גם קנס מנהלי כמו למשל קנס בגין אי הגשת דוח למס הכנסה (רלוונטי למי שהתנהל בעבר כעצמאי. מומלץ במצבים אלו לעבוד שלב אחר שלב, לפי שיטה). בכל מקרה, גם קנסות שבית המשפט נתן בהליך אחר, נכללים בהגדרה זו, ואי אפשר לצרפם לבקשת פשיטת הרגל. מה הרציונל? שמירה על רשויות מקומיות, וגם אי רצון לגרום לציבור לצבור קנסות, שברקע יש סוג של מעשה "פלילי", בניגוד לחוק. מכאן, המחוקק מנע את האפשרות לקבל הפטר מקנסות להליך פשיטת רגל.
חוב שנוצר במרמה בדומה לפסקה הקודמת, רק שפה כבר מדובר על חוב שהיה בו אלמנט פלילי כלשהו, עם כוונה. אם זה מעשה נוכלות, או חוב שנוצר מגניבה. הכוונה לא לזווית הפלילית של העניין, אלא למשל פורץ שגנב רכוש לבעל חנות, וכעת המוכר תובע את הגנב אזרחית, או חוב מכוח החוק לזכויות נפגעי עבירה. הרציונל הוא שניתן את ההזדמנות לשיקום כלכלי, רק לחייבים שנהגו בתום לב. אחרת, אין סיבה שיקבלו "פרס".

 

מה עושים במקרה שיש חובות שלא נכללים בהליך פשיטת הרגל?

מומלץ כאמור לפנות לעורך דין שמבין בתחום ייצוג חייבים, והוא יוכל לסייע לכם ולהדריך אתכם מה נכון לעשות. מלבד זאת, באפשרותכם לטפל בחוב באמצעות מסלול של הסדר חובות, או על ידי הגשת בקשות פרטניות (לפי סוג החוב). כלומר, עורך הדין שלכם, אם למשל יש לכם חוב לעירייה על דוחות חנייה, או חובות למרכז לגביית קנסות בגין דוחות משטרה, יוכל עורך הדין לבצע פנייה בבקשה מנומקת, במסגרתה יבקש לבטל את הריביות והפיגורים שיש לכם על הדו"ח / דו"חות. עורך הדין ינהל עבורכם משא ומתן, מול הגוף או הגורם הרלוונטי, כדי להוריד את החוב באופן משמעותי, ולהביאו סמוך עד כמה שניתן "לקרן החוב".

 

אז אם כך, מה תפקיד עורך הדין ואיך אני בוחר את המתאים ביותר?

כפי שכבר ניתן להבין, בהליך של חדלות פירעון, כפי שהוא נקרא היום, וקצת שונה מהליך פשיטת הרגל שהיה לפני חקיקת החוק החדש. יש צורך בהגשת בקשות, ובמשא ומתן, הכולל גם הצגת מסמכים וטיעונים משפטיים. כל אלה הם תפקידיו של עורך הדין, שיעשה לכם את זה במקצועיות ובצורה שהאינטרסים שלכם יקודמו בצורה הטובה ביותר. פנו לחברים או משפחה שאתם יודעים שעברו הליכים דומים, אולי הם מכירים את עורך הדין המקצועי ביותר בתחום חדלות הפירעון. השקעה בעורך דין מקצועי, אמין ובעל ניסיון, תשתלם לכם בהחזר חובות נמוך יותר, אפילו בחובות שאי אפשר בדרך כלל לכלול בהליך פשיטת רגל.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
חקירת יכולת בהליך חדלות פירעון
מהי חקירת יכולת בהליך חדלות פירעון? מה שואלים בחקירת יכולת? ואיך כדאי להיערך אם זומנתם לאחת כזו? כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם. היכנסו וקראו >>>
מהן ההשלכות של חדלות פירעון על חיינו
ההשלכות של חדלות פירעון: מהן ההשפעות החיוביות והשליליות של הליך חדלות פירעון, ואילו הגבלות ילוו את מי שפונה להליך? כל זאת ועוד, במאמר >>>
מהו דוח ממצאי בדיקה של נאמן בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי?
מהו דו"ח ממצאי בדיקה של נאמן בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי? מה זה אומר בדיוק? מתי הדו"ח הזה נכתב? ולמה דו"ח ממצאי הבדיקה מהווה שלב קריטי וחשוב עבור כל חייב שנמצא בהליך חדלות הפירעון?
חדלות פירעון מה זה?
חדלות פירעון מה זה אומר? מהן ארבעת מטרות החוק החדש? מהם השלבים הקבועים בהליך חדלות פירעון? מהם החובות שאין עליהם הפטר? כל הפרטים במאמר שלפניכם
איך מגישים בקשה לחדלות פירעון?
במדריך זה נסביר איך מגישים בקשה לחדלות פירעון? מה קורה לאחר ההגשה? כמה זמן אורך ההליך? אילו מסמכים יש לצרף לבקשה לחדלות פירעון, ואילו עדיף שלא. והכל כמפורט במדריך המלא שלפניכם
מה זה צו שיקום כלכלי?
כאשר חייב מגיע למצב שבו הוא אינו יכול לשלם את חובותיו לנושיו, וחובותיו עולים על סך נכסיו עליו לפנות להליך שיקום כלכלי וחדלות פירעון במסגרתו יקבל "צו שיקום כלכלי" ולאחר שיעמוד בהצלחה בתנאיו, יקבל הפטר ויצא לחיים חדשים, ללא חובות!
הממונה על חדלות פירעון – מיהו ומהן סמכויותיו?
אחד מבין הגורמים המרכזיים בהליכי חדלות פירעון הוא "הממונה על הליכי חדלות פירעון". במאמר זה נסביר מהו הגוף הזה שמכונה הממונה על הליכי חדלות פירעון, מהן הסמכויות שלו, בעיקר לאור החקיקה העדכנית של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.
תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון
מהי תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון? מהו אותו שלב מורכב, שלאחריו, בדרך כלל מוכרע גורל ההליך כולו. במאמר זה נתייחס לשיטת עבודה שמסייעת ללקוחותינו לצלוח את תקופת הביניים בהליך חדלות פירעון, ונסביר למה בעיקר נועדה תקופה זו בהליך?
תביעת חוב חדלות פירעון – כל המידע הדרוש
מה זה אומר בכלל תביעת חוב? מה נדרש מצד הנושה, ומה מכם בתור חייבים?
צו לפתיחת הליכים
"צו לפתיחת הליכים", עליו נפרט במאמר זה, הוא למעשה מהווה את השלב הראשון של ההליך חדלות הפירעון ומשפיע על כולו – ומכאן חשיבותו הרבה. מה זה בדיוק אומר צו לפתיחת הליכים חדלות פירעון? מה נקבע בו? מה חשוב לדעת?
הקדמת תשלומים (פירעון מוקדם) בהליך חדלות פירעון
האם ניתן לבצע פירעון מוקדם באמצע הליך חדלות פירעון, ולקצר את משך התקופה? מה זה אומר הקדמת תשלומים לפי חוק חדלות פירעון? האם זה מומלץ? ולמה כדאי להתייעץ עם עורך דין?
תקופת חדלות פירעון
מה הם הליכי חדלות פירעון? מהם השלבים העיקריים? מהי תקופת חדלות פירעון? וכן, האם אפשר לקצר את משך תקופת הליך חדלות הפירעון?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ