חייגו לייעוץ:
077-803-5216

מה אסור לעקל הוצאה לפועל?

לפני שנסביר מה אסור לעקל בהוצאה לפועל, נסכים שהמושגים "עיקול" ו"הוצאה לפועל", הם שני מושגים שבאופן טבעי מעלים חשש רב ותחושת איום, בעיקר לאלו שלא מודעים להגנות אשר מוקנות להם מכוח החוק. מהן אותן הגנות שהחוק קבע עבור כספים ונכסים? ומה אסור לעקל בהוצאה לפועל? ואיך עורך דין יוכל לסייע לכם במקרה של הליכי עיקול בהוצאה לפועל? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

הוצאה לפועל – כמה מילים

לפני שמדברים על הדברים שאסור לעקל בהוצאה לפועל, צריך להבין מה בדיוק כולל הליך ההוצאה לפועל עצמו. המקור להליך זה הוא בחוק הוצאה לפועל תשכ"ז – 1967. אחת ממטרות חקיקת החוק הייתה להסדיר את נושא ההוצאה לפועל. מה בדיוק כולל המושג "הוצאה לפועל"? מדובר במוסד, שפועל מכוח חוק ועל ידי פקידי הממשלה, והוא הגוף שאחראי על גביית חובות. בהוצאה לפועל גם מממשים צ'קים, שטרי משכנתא, וכל שטר חוב אחר. במסגרת הליך ההוצאה לפועל, ולפי החוק, באמצעות מערכת ההוצאה לפועל יכול הזוכה לבצע עיקולים שונים, לרבות עיקול חשבון בנק, עיקול מיטלטלין, מקרקעין, כמו גם הליכי מימוש ומכירה.

אותם חייבים שמפעלים נגדם הליכי גבייה אגרסיביים, בדרך כלל כבר כעת מתמודדים עם קושי כלכלי ולחץ אדיר, והטלת עיקולים נוספים, עלולה לגרום להם יותר נזק מתועלת, וכל הצדדים המעורבים יפגעו מכך, גם הנושים(!). מיד נפרט על כך.

 

אילו הגבלות מוטלות על חייב בהוצאה לפועל? ומה הסיבה לכך?

אם החייב אכן הוגדר כחייב המשתמט מתשלום חובותיו, ניתן לבצע כנגדו מספר פעולות. זה יכול להיות דרישה לקבלת מידע מגורמים אחרים בממשלה, למשל צו מסירת מידע, כדי להטיל עיקול ישירות על המשכורת שלו, על פי מידע שיתקבל מהביטוח הלאומי. בנוסף, ניתן להטיל הגבלות על חשבון הבנק שלו, על כרטיסי האשראי שלו, ועל יציאתו מן הארץ.

מה אסור לעקל הוצאה לפועל
מה אסור לעקל הוצאה לפועל

 

האם באמת מעקלים רכוש וחפצים בהוצאה לפועל?

התשובה היא כן! אכן מעקלים רכוש וחפצים, גם היום, אך לרוב רשם ההוצאה לפועל לא יפעל בדרך אגרסיבית זו כפעולת גבייה ראשונה, אלא רק לאחר שהחייב לא פנה מיוזמתו, ופעולות הגבייה האחרות שהפעיל הזוכה, לא הואילו. לכן מומלץ מאוד, לא להזניח ולא להתעלם. ובהמשך לשאלה, המקור החוקי הוא סעיף 23 לחוק ההוצאה לפועל מפרט בדיוק איך נציגי רשות האכיפה והגבייה, לאחר ההחלטה על העיקול, מגיעים להחרים את המיטלטלין. מותר להם להעביר את הציוד למקום אחר, בדרך כלל זה יהיה מחסן של ההוצאה לפועל. יש לציין שלמנהל הלשכה עומדת הסמכות אם להשאיר את המיטלטלין באותו מקום ותחת תנאים, שאותם הוא קובע, או להעביר אותם למחסן ועוד סמכויות אכיפה הקשורות לתפיסת המעוקלים.

 

אז מה אסור לעקל בהליך הוצאה לפועל?

חוק ההוצאה לפועל עצמו מפרט מספר פריטי מיטלטלין שאסור לעקל אותם, גם אם ניתן לגבי כל המיטלטלין של החייב צו עיקול:

פריט שאסור לעקל הסבר
מזון אי אפשר לפי החוק לעקל מזון של החייב ובני משפחתו. יש לו זכות להחזיק במזון ל30 יום.
פריטי  קיום בסיסי זה יכול להיות תרופות, כלי אכילה, מיטות וכלי מיטה, כלי בישול, כל ציוד רפואי, בגדים ונעליים.
חיות מחמד מכל סוג שהוא – אסור לעקל.
כלי פרנסתו של החייב המטרה היא לא לגרום לחייב להפסיק לעבוד. ולכן אם במסגרת עבודתו הוא נדרש לכלים מסומים, מכשירים, ואפילו בעלי חיים, עדיין אי אפשר לעקל אותם. זה תלוי בזה שהמיטלטלין אינן יקרות יותר מ1,300 ₪, ושהמכונות עולות 5,000 ₪.
תשמישי קדושה אסור לעקל סידור, תפילין, וכל דבר שקשור לקדושה ולפולחן דתי. רק אם החוב נובע ממש מרכישת תשמישי קדושה, אפשר לעקל אותם.
עזרים לעזרה לבעלי נכויות זה יכול להיות מכשירים, ויכול להיות בעלי חיים, כל דבר ששייך ונחוץ לחייב נכה, לא יעוקל.
סוגי מכשירים שונים אם מכונת הכביסה לא שווה מעל 1,000 ₪, אם המחשב האישי אינו שווה יותר מאלף ₪, או מדפסת ששווה 200 ₪. גם טלפון אינו אמור להיות שווה יותר מ150 שקל. טלוויזיה שלא שווה יותר מ500, או רדיו מעל 150 ₪.  כל אלה הם עזרים שונים, שניתן לעקל אחד מהם.

 

מבחינת כספים – מה אסור להוצאה לפועל לעקל?

עד כה הוזכרו בעיקר מיטלטלין שלגביהם קבע המחוקק שאסור לעקל אותם. אך מה עם כספים שונים? המחוקק התייחס גם למספר כספים שאסור לעקל:

  • קצבת פנסיה – אסור לעקל את קצבת הפנסיה. נמדד לפי טבלת שכר העבודה הפטור מעיקול או עד מחצית הקצבה.
  • מזונות לילדים – אם הם מגיעים מגורם שלישי, אסור לעקל אותם.
  • חלק משכר החייב – לפי טבלת שכר העבודה הפטור מעיקול, מחשבים את חלק משכרו.
  • מענק עבודה – אם יש לכם מס הכנסה שלילי, אתם זכאים למענק עבודה.
  • חייב שהוא קיבוץ – במקרה שהחייב הוא הקיבוץ, ולא אדם פרטי, הנוסחה הקובעת היא זה: סכום שכר העבודה הפטור מעיקול כפול מספרם של החברים בקיבוץ. כלומר, אלו כספים שמגיעים בסוף לקיבוץ.
  • כסף – כל הכספים, הגמלאות והקצבאות שהביטוח הלאומי משלם לחייב, אי אפשר לעקל אותם. שימו לב שאם מדובר בתיק הוצאה לפועל בגין מזונות, אפשר לעקל את הכספים הללו.
  • עיקול כספים לצורך דירה חלופית – אם כבר עוקלה הדירה של החייב, והוא מקבל עכשיו רק כסף לצרכי השכרה או רכישה של דירה נוספת. כספים אלו יהיו אסורים לעיקול.

 

במקרה שהוטל עליכם כבר צו עיקול – מה אפשר לעשות?

תוכלו להגיש בקשה לביטול צו העיקול, וכאן נכנס תפקידו של עורך הדין. עורך הדין שלכם ידע לנסח את הבקשה בהתאם לקריטריונים שנקבעו לה לכתחילה, ובצורה מיטבית. מה שיעזור לסיכויי הבקשה להתקבל, והיא צריכה להיות מוגשת באופן מדויק ומנוסחת היטב. כמובן, חשוב להבדיל בין עיקול שמוטל על כספים, לבין עיקול שמוטל על רכוש.

 

אז מה תפקידו של עורך דין במקרה כזה?

כפי שכבר הבנתם, יש רשימה של נושאים ותחומים שנקבעו בחוק, הכוללים התייחסות לכספים ולרכוש מסוים שאסור לעקל אותו בהוצאה לפועל, אך שימו לב שמה שאסור לעקל בהוצאה לפעול, לפי הרשימה, לא נותן הגנה מספקת, מדובר בסעיפים ישנים, לא מעודכנים, ולא רלוונטיים (רק לצורך הדוגמה, החוק מספק הגנה מפני "עיקול רדיו שעולה עד 150 שקל").

ולכן אם קיים חשש שהזוכים מבצעים פעולות גבייה כאלו ואחרות נגדכם, מומלץ לפנות באופן מידי לגורם השיפוטי המוסמך לדון בבקשה, לרוב יהיה זה שופט שלום או רשם הוצאה לפועל, ולקבל החלטה המורה על עיכוב ההליכים נגדכם. כך תימנעו את היכולת להטיל עליכם עיקולים.

עורך דין המתמחה בייצוג חייבים בהוצאה לפועל, ידע להדריך אתכם מה לעשות ומתי, ויפעל לעיכוב ההליכים המשפטיים נגדכם. זה מה שיעשה את ההבדל בין צו עיקול על המיטלטלין שלכם, לבין ביטולו על ידי התערבות של עורך הדין שלכם.

תוכן עניינים

לא רוצים לשכוח את המידע? שלחו לעצמכם את המאמר >>>
שתף בוואטסאפ
עורך דין אורי גילת
עורך דין אורי גילת

עו"ד אורי גילת מתווה באופן אישי את דרכי הטיפול בכל התיקים במשרד, וזאת ביחד עם צוות עתיר ניסיון וידע, תוך שימת דגש על יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית נכונה, מחקר משפטי מעמיק ומאבק חסר פשרות עד למיצוי זכויותיו של כל לקוח.

מאמרים נוספים
פתיחת חשבון בבנק הדואר ללקוח מוגבל
מהן הזכויות שקבע החוק ומהן ההגבלות, מהי הוראה 422 של המפקח על הבנקים, כל המידע הדרוש במדריך שלפניכם >>>
עיקול חשבון בנק ללא התראה
עיקול חשבון בנק ללא התראה – איך דואגים לטיפול מהיר ויעיל בבעיה?
עורך דין חובות
מה זה עורך דין חובות? ואיך הוא יכול לסייע לכם לטפל בחובות הכספיים שלכם? בנוסף, הסברנו כיצד החוק בא לעזור לחייבים לסגור את התיקים בהוצאה לפועל, למחוק חובות ועוד.
איך בודקים עיקול על חשבון בנק?
איך בודקים עיקול על חשבון בנק? כל מה שחשוב לדעת אם חשבון הבנק שלך מעוקל על ידי ההוצאה לפועל
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק?
תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון בנק? המטרה: ביטול עיקול חשבון בנק במהירות האפשרית בקלות ובמינימום נזקים
רשימת תיקים לחייב – עו"ד אורי גילת מסביר מהן האפשרויות של חייבים
אז מה באמת אתם יכולים לעשות? מהי האפשרות המומלצת ביותר? ומהי רשימת תיקים לחייב בכלל? כל הפרטים, עם הסבריו המלומדים של עורך דין אורי גילת, במאמר שלפניכם.
בדיקת עיכוב יציאה מהארץ – איך מתבצעת ומה עושים שהוטל צו עיכוב יציאה?
במאמר זה נפרט מהן הדרכים באמצעותן תוכלו לבצע בדיקת עיכוב יציאה מהארץ לפי תעודת זהות או במענה הטלפוני, ונסביר מהם התנאים שמאפשרים ביטול עיכוב יציאה מהארץ באופן מידי, ואילו עוד אפשרויות עומדות לרשותכם?
ביטול עיקול משכורת
עיקול משכורת הוא אחד מאמצעי הגבייה האפקטיביים ביותר שעומדים לרשות הנושים במערכת ההוצאה לפועל, והם משתמשים בהם לרוב בצורה דורסנית לשם גביית חובות כאשר אין לחייב נכסים או רכוש לעקל. במאמר זה נרחיב על הנסיבות שבהן מוטל עיקול על משכורתו של חייב, תוך התייחסות להגנות הקיימות בחוק הגנת השכר שחובה עליכם לדעת!, ונסביר כיצד ניתן לבצע ביטול עיקול משכורת בהוצאה לפועל, ומדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום.
הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש
מה זה אומר "הפטר בהוצאה לפועל לפי החוק החדש"? מה כולל ההליך וממה צריך להימנע? למה צריך עורך דין במקרה כזה? ואיך בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר עבורנו?
ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל
מה קורה כאשר אנחנו מתנגדים להחלטה של רשם ההוצאה לפועל? כיצד מתנהל הליך ערעור על החלטת רשם ההוצאה לפועל? מה כדאי לדעת? ומה הסיבה המרכזית לפנות לעורך דין הוצאה לפועל במקרים אלו?
עורך דין עיקולים – המטרה לסגור את תיקי החובות במינימום סיכונים ונזקים
עורך דיו עיקולים: איך עורך דין שהמייצג חייבים מבטל עיקול חשבון בנק ועיקול משכורת בהוצאה לפעול? מהן הדרכים המומלצות לבטל עיקולים? מומלץ לקריאה
עורך דין הוצאה לפועל חינם – פתחו נגדך תיקים בהוצל"פ? יש דרכים להתמודד ולחזור לשליטה כלכלית
מה זה עורך דין הוצאה לפועל חינם? סיוע משפטי עבור מי שפתחו נגדו תיקים הוצאה לפועל, ואילו דרכים יש כדי להתמודד עם החובות ולחזור לשליטה כלכלית?

מתמודדים עם חובות?

השלימו פערי ידע | דעו שיש מגוון פתרונות יצירתיים | פנו לייעוץ משפטי  
היערכות נכונה תסייע לכם למזער נזקים, להימנע מטעויות או לפחות לצמצם אותן.

הכנו לכם שלושה מדריכים מרוכזים ופרקטיים לניהול חובות שמותאמים למצבים השונים לצד כללי זהירות חשובים, טיפים לחייבים, ושיטות נפוצות להגנה על הנכסים.

הירשמו והמדריך הראשון ישלח אליכם ישירות לנייד (זמן קריאה: 3 דקות)
תרצו לשוחח עימנו? סמנו בתחתית העמוד או התקשרו. בהצלחה!

מעבר לצ׳אט
💬 צריכים עזרה?
שלום 👋
דברו איתי בוואטסאפ